بسم الله الرحمن الرحیم
محمدحسن حسین پور - کاشانیپنج‌شنبه - 21 می 2015

بسمه تعالی :

جهت از بین بردن یا کاهش اضطراب واسترس طرق مختلفی وجود دارد که ما در این مبحث به جند روش ساده آن می پردازیم . البته نا گفته نماند اضطراب و استرس در انسان امری نرمال وطبیعی است ویکی از فاکتورهای سلامتی میباشد وگرنه کسی که فارغ از عقل باشد بدیهی است  اضطراب و استرسی هم ندارد ودر همه افراد به یک میزان نیست.

البته بدون رودر بایستی باید بگوئیم قاری – حافظ – ویا مرتّلی که اضطراب زیاد از حد دارد ناشی از بعضی از ضعف های موجود درقرائت خوداوست .مثلا نگران آنست که مبادا با کمبود نفس روبرو شوم-مبادا در مباحث صوت-لحن -تجوید-حسن حفظ وغیره دچار مشکل شوم یا اینکه در مقام مقایسه با دیگر افراد قوی بر می آید.بهر حال باید آنقدر قوی ومسلط باشد که اصلا به این گونه مسایل فکر نکند. باید به فکر ارائه کاری خوب از خود باشد.

۱- دقایقی قبل از تلاوت چشمانتان را ببندید.چندین مرتبه نفس عمیق (دیافراگمی)بکشید سپس خیلی آرام عمل بازدم (خارج نمودن نفس) راانجام دهید.

۲-هنگام تلاوت کمی آب ولرم بنوشید.زیرا استرس باعث گرفتگی, انقباض,وخشکی دهان وگلو میشود .

۳-مدت زمان وقف بین فرازها وقطعات اولیه را افزایش دهید.مثلا در حالت عادی اگر هنگام وقف بین دو فراز ۶ ثانیه مکث می نمودید این بار مکث را به ۸-۱۰ ثانیه افزایش دهید .

۴-به اطراف خود نگاهی باندازید- لبخندی بزنید-آب بنوشید -دستگاه صوتی راتنظیم کنید وهمچنین دهان خود را از میکروفون فاصله دهیدوچندین مرتبه سرفه کنید بطوری که هوای باز دم به تارهای صوتی اصابت نماید .(اگر چه سرفه سوری باشد) موفق باشید.

                                                                نگارش :حسینپور کاشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.