بسم الله الرحمن الرحیم
djsaeedkhanدوشنبه - 9 فوریه 2015

خوشبختانه دنیای امروز با پیشرفت شگفت انگیز تکنولوژی و ورود ابزار مدرن اطلاعاتی، امکان دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات با موضوعات مختلف را فراهم آورده است. حتی تحصیل علوم قرآنی و شناخت پژوهش های انجام شده پیرامون کتاب ارزشمند قرآن کریم، نیز از طریق نرم افزارهای قرآنی و ورود به جهان اینترنت امکان پذیر شده است. از این رو، مبلغان و پژوهشگران به جای صرف زمان طولانی در کتابخانه ها، با دسترسی آسان و کم هزینه به نرم افزارها و پایگاه های اطلاع رسانی، می توانند از جدیدترین اطلاعات قرآنی مطلع شوند. جستجو در سایت های مختلف اینترنتی، صدها پایگاه مختلف را نمایش می دهد که به زبان های رایج دنیا مطالب متنوع و گوناگونی را ارائه می دهند. در ادامه، برخی از مهمترین پایگاه های قرآنی فارسی و غیر فارسی برای استفاده شما علاقمندان به کلام الهی معرفی می گردد:
۱ـ پایگاه تخصصی قرآن کریم http://quran.al-shia.com
پایگاه اینترنتی قرآن کریم، وابسته به مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت، به ۲۴ زبان زنده دنیا شامل فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، فرانسه، ترکی، کردی، اسپانیایی، ایتالیایی، بوسنیایی، هندی و… مطالب قرآنی مفیدی را ارائه می دهد.
انواع متون خطی قرآن کریم ترجمه قرآن، جستجوی قرآنی، تلاوت، تجوید و ترتیل قرآن، آموزش قرآن به روش ساده و تخصصی، زندگینامه قاریان مشهور جهان، زندگینامه حافظان کل قرآن از صدر اسلام تا کنون، زندگی نامه مترجمان قرآن به زبان های مختلف و آموزش روش حفظ قرآن از مهمترین مطالب این سایت است.
ادبیات قرآنی شامل اشعار قرآنی، قصه های قرآن، مباحث علوم قرآنی، پرسش و پاسخ های قرآنی، دسترسی به متن کامل کتب تفسیر و علوم قرآن و کتابشناسی قرآن کریم بخش های دیگر این پایگاه اینترنتی را تشکیل می دهند. تنوع اطلاعات ارائه شده، مهمترین ویژگی سایت تخصصی قرآن کریم است.
۲ـ پایگاه قرآن شناسی www.koranshenasi.com
این پایگاه توسط یک محقق قرآنی در سوئد تأسیس شده و به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و سوئدی قابل دریافت می باشد.
بخش های مختلف این سایت عبارتند از: ویژگی های قرآن، آیات محکم و متشابه، مواردی از گفته های مخالفین در مورد قرآن و پاسخ قرآن به مخالفین، ۳۰۰ پرسش و پاسخ قرآنی، پیش بینی های قرآن و واژه یابی قرآنی.
از نکات قابل توجه و اختصاصی این پایگاه، بررسی آیات پیرامون ستارگان، منظومه شمسی، ابر و باران و باد، زمین و جو و کوه، درختان، جنین، مغز، بدن انسان، حیوانات، حشرات، حیات و قیامت در قرآن کریم است که به صورت مقالات علمی منتشر شده اند.
۳ـ بنیاد قرآن و عترتwww.bonyad-qoran.com
پایگاه قرآن و عترت وابسته به بنیاد قرآن و حدیث می باشد که قائم مقامی آن را استاد شهریار پرهیزکار بر عهده دارد. انتشار اخبار قرآنی، متن کامل قرآن، معرفی قرآن پژوهان آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و گفتگو با قرآن پژوهان، قاریان و حافظان قرآن، پرسش و پاسخ های قرآنی، ترجمه قرآن به زبان های مختلف، لطافت های قرآنی و اشعار قرآنی، بخش های متنوع این سایت اطلاع رسانی را تشکیل می دهند. از مهمترین امکانات این پایگاه، بخش کتابخانه است که شامل کتاب های قرآنی و نشریات قرآنی سراسر کشور و ارائه چکیده پایان نامه های قرآنی می باشد.
همچنین مقالات متعددی پیرامون اعجاز قرآن، تفسیر، فقه، وحی قرآن و… در این پایگاه گردآوری شده است.
۴ـ بانک اطلاعات قرآنیwww.qurandatabank.com
بانک اطلاعات قرآنی با هدف اطلاع رسانی جامع در زمینه مسائل قرآنی و ایستگاه های رادیویی و نشریات و ارائه دست آوردهای علمی و پژوهش های قرآنی در سطح جهانی، توسط چند مرکز فرهنگی در قم راه اندازی شده است. مقالات متعدد قرآنی، پرسش و پاسخ های قرآنی، قرائت های قاریان مختلف و مختصری از زندگی نامه قاریان مشهور جهان اسلام توسط این پایگاه، بر روی شبکه جهانی اینترنت قرار گرفته است.
در بخش کتابشناسی قرآن نیز، کتاب هایی با موضوعات قرآن از نظر عارفان، قرآن و علوم قرآنی، تفسیر و تفاسیر شیعه، به طور کامل معرفی شده اند. همچنین امکان دسترسی به متن کامل تعدادی کتب مربوط به مهدویت نیز در این پایگاه وجود دارد.
۵ـ پایگاه مرکز اسلامی انگلیسwww.ic-el.org
پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسلامی انگلیس، به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی بر روی شبکه جهانی اینترنت فعال می باشد. در بخش دارالقرآن این پایگاه، متن کامل قرآن، قصه های قرآنی، معرفی مؤسسات و مراکز قرآنی، ترجمه قرآن، آموزش روش حفظ قرآن، مسابقات قرآنی، آموزش تجوید تفاسیر شیعه، روش های تفسیر، ترتیل و تلاوت قرآن (تجوید)، با امکان انتخاب سوره و قاری مورد نظر، ارائه شده است.
همچنین در این شبکه، امکان دسترسی به کتاب های منتشر شده از سوی مرکز اسلامی انگلیس وجود دارد و لینک هایی نیز برای ورود به پایگاه های مفید دیگر در نظر گرفته شده است.
۶ـ پایگاه معارف قرآنwww.maarefquran.com
پایگاه معارف قرآن، وابسته به مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می باشد.
اخبار قرآنی، معرفی مجلات، وبلاگ ها و پایگاه های قرآنی، پرسش و پاسخ پیرامون قرآن شناسی، ارائه دائرة المعارف و فرهنگ قرآن، جستجو در قرآن، ترجمه انگلیسی و فارسی قرآن کریم، بخش های مختلف این پایگاه را تشکیل می دهند.
از ویژگی های این سایت قرآنی، ارائه متن کامل تفسیر راهنما، تفسیر نمونه، المیزان، مجمع البیان، نورالثقلین، البیان است که به دو صورت نمایش صفحه و قابلیت جستجو در میان تفاسیر، قابل استفاده می باشد.
۷ـ پایگاه شهر قرآنwww.qurancity.ir
پایگاه اینترنتی شهر قرآن به همت جهاد دانشگاهی راه اندازی شده است.
نمایشگاه، فروشگاه، خبرگزاری های قرآنی، آموزشکده قرآن کریم، شبکه قرآن سیما، رادیو قرآن، پژوهشکده قرآن، دانشکده و مهد شکوفه ها از مهمترین بخش های این سایت قرآنی می باشند.
۸ـ پایگاه اطلاع رسانی ایسکاwww.iska.ir
ایسکا، پایگاه اطلاع رسانی مرکز فعالیت های قرآنی دانشجویان ایران می باشد. اخبار قرآنی، گزارش جشنواره ها و همایش های قرآنی، معرفی سایت ها و نشریات قرآنی و ارائه مقالات و پایان نامه های قرآنی دانشجویان از مهمترین بخش های این سایت دانشجویی هستند.
۹ـ خبرگزاری قرآنی ایرانwww.ikna.ir
خبرگزاری قرآنی ایکنا، نخستین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآن کریم در جهان اسلام است که به ارائه اخبار فرهنگی، سیاسی، هنری، ادبی، اجتماعی ایران و جهان با رویکرد قرآنی می پردازد.
در این پایگاه که به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی فعال است، امکان ثبت نام اینترنتی در کانون های تخصصی قرآن کریم نیز وجود دارد.
۱۰ـ پایگاه قرآن کریمwww.submission.org
این پایگاه به ۱۶ زبان زنده دنیا از جمله فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، چینی، ژاپنی، ایتالیایی و… فعال می باشد. موتور جستجو گر قرآنی، ترجمه فارسی قرآن، بیان معجزات قرآن، ترجمه مقالات قرآنی به زبان های مختلف، قسمت های اصلی بخش فارسی این پایگاه را تشکیل می دهند. همچنین در این سایت، مطالبی در مورد «کشف معجزه ریاضی قرآن از طریق کامپیوتر» ارائه شده است.
۱۱ـ پایگاه درس هایی از قرآنwww.qaraati.net
سایت اینترنتی درس هایی از قرآن، توسط «مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن»، با هدف تنظیم و نشر آثار صوتی و تصویری حجة الاسلام محسن قرائتی تأسیس شده است. متن کامل تفسیر نور، تفسیر صوتی آیات، آرشیو صوتی آخرین برنامه تلویزیونی درس هایی از قرآن، قرائت قرآن با امکان انتخاب قاری و آیه مورد نظر، مسابقه قرآنی و متن کامل ۲۵ جلد کتاب از آثار حجت الاسلام قرائتی، مهمترین اطلاعات ارائه شده در این پایگاه هستند. بانک پرسش و پاسخ های قرآن، از دیگر امکانات این پایگاه می باشد.
۱۲ـ پایگاه قرآن و کودکانwww.quranchildren.com
این سایت، به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی، و به منظور ترویج فرهنگ قرآن در میان کودکان و نوجوانان بر روی شبکه جهانی اینترنت فعال است.
امکانات پایگاه بچه های قرآن شامل دریافت نرم افزارهای قرآنی، آموزش قرآن به صورت زنده، پیک بچه های قرآن و پرسش و پاسخ های قرآنی کودکان می باشد.
۱۳ـ کانون قرآن و عترتwww.ghoran-etrat.com
پایگاه کانون قرآن و عترت دانشگاه تهران، ضمن ارائه اخبار و اطلاعات قرآنی، در بخش تحقیقات، جلسات آموزشی و واژه شناسی قرآنی را به صورت درسی ارائه می نماید. معرفی وبلاگ های قرآنی، تحقیقات قرآنی و تحقیقات دانشجویی با موضوعات مؤمن، ولایت، انسان، علم و زن از مهمترین عناوین این پایگاه هستند.
۱۴ـ جامعة القرآنwww.jameatulquran.com
پایگاه جامعة القرآن وابسته به مؤسسه جامعة القرآن کریم قم، به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی مطالب متعددی را به کاربران ارائه می دهد. پرسش و پاسخ های قرآنی، مشاوره حفظ، آموزش روش های حفظ و تقویت حافظه از بخش های ویژه این پایگاه هستند. سایر امکانات این پایگاه شامل متن کامل قرآن و نهج البلاغه و مفاتیح، مقالات قرآنی و دسترسی به مطالب نشریه قرآنی سروش وحی و معرفی حافظان قرآن می باشد.
۱۵ـ پایگاه غدیرwww.ghadeer.org
ارائه متون تفسیری از مهمترین ویژگی های بخش قرآنی پایگاه غدیر است. با مراجعه به این سایت، می توان به متن کامل ترجمه تفسیر المیزان، تفسیر نمونه، آثار تفسیری مرحوم شهید مطهری (ره)، تفسیر نور حجة الاسلام قرائتی دسترسی یافت. همچنین مقالات متعدد قرآنی با عناوینی از قبیل «زن در قرآن»، «چهل مثل قرآنی»، «قرآن از منظر امام رضا»، «قرآن در آینه نهج البلاغه»، «ارزش ها و ضد ارزش ها در قرآن» و… بخش های دیگر این شبکه را تشکیل می دهند.
۱۶ـ همایش قرآن www.hamayesh-qoran.com
سایت اختصاصی «همایش بزرگ نگارش قرآن مجید در یک روز» یکی از پایگاه های قرآنی به حساب می آید که مطالبی شامل قواعد نگارش قرآن مجید، معرفی کاتبان، قاریان و تذهیب کاران قرآن مجید و مقالاتی با عنوان «علی(علیه السلام)نخستین کاتب وحی» را ارائه می دهد.
۱۷ـ پایگاه دارالتحفیظ قرآنwww.daroltahfiz.com
مهمترین بخش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه حافظان قرآن کریم کرج، که در پایگاه های قرآنی دیگر دیده نمی شود، تالار بحث و گفتگوی قرآنی است. کاربران با ورود به این تالار، به بحث پیرامون روش های حفظ قرآن، تفسیر و مفاهیم قرآن و پرسش و پاسخ های فقهی می پردازند.
آموزش مکاتبه ای قرآن، کمک حفظ قرآن با قرائت آیه دلخواه و تکرار برای حفظ، جستجو گر اینترنتی در موضوعات ادعیه، قرآن، تفسیر و… از بخش های متنوع این شبکه اطلاع رسانی هستند.
۱۸ـ مرکز فعالیت ها و پژوهش های قرآن و عترت www.tashimnet.net
در این پایگاه، هزار پایان نامه دکترا و ارشد با موضوع قرآن معرفی شده است. نمایه پایان نامه ها بر اساس موضوع، رشته تحصیلی، نام نویسنده، دانشگاه و مراکز عالی آموزشی، سال های تحصیلی و زبان فارسی، عربی و انگلیسی، امکان استفاده راحت تر کاربر از پایان نامه ها را برقرار می سازد.
پژوهش ها و تحقیقات قرآنی، پرسش و پاسخ و آثار هنر اسلامی با موضوع قرآن، از جمله موضوعاتی است که در این پایگاه ارائه می شوند.
۱۹ـ پایگاه حافظان www.hafezan.com
پایگاه تخصصی حفظ قرآن ویژه خردسالان با عنوان «حافظان» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در زمینه آموزش حفظ قرآن کریم فعالیت دارد. تالار گفتگو، صوت و تصویر و سرگرمی، بخش های مختلف این شبکه را تشکیل می دهند.
۲۰ـ سایت مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران www.quran-pc.org
پایگاه اطلاع رسانی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، در بخش های مختلف، به ارائه خدمات قرآنی می پردازد. آموزش کامل روانخوانی قرآن کریم، ترجمه و تفسیر، خط و تهذیب، علوم قرآن، قرآن و حدیث، مهمترین قسمت های این پایگاه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.