بسم الله الرحمن الرحیم
djsaeedkhanدوشنبه - 9 فوریه 2015

نفر دوم مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه اولین بارقه‌های قرآنی شدن را برادرش در وجود او روشن کرده است، گفت: به مالزی می‌روم تا با ارائه هنر تلاوت شیعیان، قدمی در خنثی‌سازی تبلیغات افراطیون ضد شیعه بردارم.
هدفم ارائه تلاوت زیبا در مالزی است/ برادرم مرا قرآنی کرد
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس «حامد ولی‌زاده» نماینده استان آذربایجان غربی در سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بود و در این مسابقات به مقام دوم رسید.
بنا بر این گزارش؛ طبق روال همه‌ساله نفر دوم مسابقات سراسری قرآن کریم به مسابقات مالزی اعزام می‌شود و به احتمال زیاد ولی‌زاده نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات این کشور خواهد بود.
خود را معرفی کنید.
حامد ولی‌زاده هستم، متولد ۱۳۶۷ در شهرستان ارومیه و در حال حاضر هم ساکن این شهر هستم.
از سنین کودکی کار تلاوت را با تقلید از استاد عبدالباسط و سعید مُسَلِّم آغاز کردم و اکنون حدود ۲۰ سال است که در زمینه تلاوت قرآن کریم فعالیت می‌کنم.
برادرم مرا به قرآن علاقه‌مند کرد
چه شد به سمت قرآن گرایش پیدا کردید؟
برادر بزرگترم به تلاوت علاقه داشت و نوارهای تلاوت را گوش می‌داد، من هم در کنار وی به تلاوت قرآن کریم علاقه‌مند شدم، کار را ادامه دادم تا جایی که در مدرسه، قرآن می‌خواندم و اذان می‌گفتم؛ این توفیقی بود که نصیب من شد و در مسیر قرآن کریم قرار گرفتم.
تحصیلات را تا چه مقطعی ادامه دادید و اکنون چه می‌کنید؟
در ابتدا رشته فوریت‌های پزشکی می‌خواندم و در حال حاضر هم مسئول روابط عمومی اورژانس ارومیه هستم، اما در ادامه راه تغییر رشته دادم و اکنون مشغول تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی هستم.
 در کودکی با شوق شکلات قرآن می‌خواندم
گفتید تلاوت را از برادرتان یاد گرفتید، در جلسات اساتید هم شرکت می‌کردید؟
بله، اولین استاد من مرحوم استاد عباسی بودند، وی در هیئتی که داشتیم جلسه قرآن برگزار می‌کرد و هنگامی که من تلاوت می‌کردم به من می‌گفت؛ جایزه‌ات در جیب ‌کت من است برو بردار، او همیشه در جیبش شکلات داشت و ما به شوق اینکه بخوانیم و از جیب استاد شکلات برداریم همواره تلاش می‌کردیم.
خود شما هم جلسه قرآن دارید؟
به دلیل کارهای متفرقه فرصت ندارم که جلسه برگزار کنم، اما بعد از کسب رتبه سعی می‌کنم یک جلسه برگزار کنم.
مسابقات را از کی آغاز کردید.
سال ۱۳۷۹ اولین مسابقه‌ای که رفتم رقابت‌های کشوری دانش‌آموزان بود که اول شدم، پس از آن وارد کار تلاوت حرفه‌ای شدم و در جلسات مختلف شرکت می‌کردم و در مسابقات مختلف دیگری مانند مسابقات ملی دانشجویان، مسابقات بین‌المللی دانشجویان و مسابقات بسیج هم حضور یافتم و اول شدم.
در مسابقات کشوری اوقاف هم تاکنون پنج دوره حاضر بوده‌ام که امسال برای اولین‌بار به فینال مسابقات راه پیدا کردم و به مقام دوم رسیدم.
با آمادگی کامل به مالزی می‌روم
هر ساله مرسوم است که نفر دوم مسابقات کشوری به مالزی اعزام می‌شود، گفته می‌شود در این کشور توزیع عناوین سیاسی است، آیا خود را برای رویارویی با چنین اتفاقاتی آماده کرده‌اید؟
من همه سعیم را به کار می‌بندم و با آمادگی کامل گام به مسابقات مالزی می‌گذارم و با توکل به خدا می‌روم، حال اگر حق مرا ضایع کردند هم اشکال ندارد، زیرا پیش از من هم قاریان بسیاری به مالزی رفتند و به حق‌شان نرسیدند.
برای اثبات حقانیت شیعیان بهترین تلاوت را در مالزی ارائه می‌کنم
آنچه برای من مهم است این است که نماینده شایسته‌ای برای کشورم، خصوصاً شیعیان باشم، از این رو همه تلاش خود را برای ارائه یک تلاوت زیبا و ماندگار در مسابقات مالزی به کار می‌بندم حال آنها عنوان بدهند یا نه چندان مهم نیست آنچه مهم است این است که ما حقانیت و هنر شیعیان را به رخ جهانیان بکشیم تا تبلیغات منفی شدیدی که گروه‌های افراطی علیه ما شیعیان راه‌انداخته‌اند خنثی شود.h1

روزانه ۶ ساعت تمرین می‌کنم
برنامه روزانه شما برای کسب آمادگی بهتر چگونه است؟
در مجموع روزانه حدود ۶ ساعت تمرین می‌کنم که یک ساعت آن تلاوت و مابقی استماع تلاوت و تحریر است.
با نفرات اعزامی سال‌های قبل و اساتید همراه خصوصاً آقای ابوالقاسمی که دو سال اخیر به مالزی رفته است ارتباط دارید؟
در مسابقات شیراز صحبت‌های ضمنی با برخی از دوستان مانند آقای عباسی و فردی کرده‌ام و اطلاعاتی از آنها گرفته‌ام، البته خود من یک‌بار در سال ۱۳۹۰ مسابقات مالزی را از نزدیک دیده‌ام، اما با این حال قصد دارم در روزهای آینده از آقای ابوالقاسمی و سایر دوستان مشورت بگیرم.
به جز تمرین روزانه در جلسات اساتید ارومیه و یا تهران شرکت می‌کنید؟
در ارومیه در جلسات استاد صولتی شرکت می‌کنم، در تهران قبلاً سعی می‌کردم حداقل هر دو سه ماه یک‌بار در برنامه استاد «احمد ابوالقاسمی» شرکت کنم، اما اکنون این کار را نمی‌کنم، البته سعی دارم برای آمادگی بهتر هر چند وقت یک‌بار مجدداً در جلسات ایشان شرکت کنم.

فقط عنوان نخست مرا راضی می‌کند
اگر در مسابقات اول نشدید باز هم در مسابقات شرکت می‌کنید؟
بله، عنوانی به جز مقام اول مرا راضی نمی‌کند، از این رو اگر اول نشوم باز هم در مسابقات شرکت می‌کنم.
مسئولان استان واکنشی به عنوان من نشان ندادند
سه سال است که نمایندگان ارومیه در مسابقات عنوان کسب می‌کنند. واکنش مردم و مسئولان استان نسبت به شما چگونه است؟
پیش از اعزام، بچه‌های قرآنی استان مرا بدرقه کردند و حتی در روز فینال بچه‌ها یک ختم سوره مبارکه «یس» برای من گرفته بودند، پس از بازگشت از شیراز هم به استقبال من آمدند، اما مسئولان استان هیچ واکنشی نشان ندادند، فقط بچه‌های سپاه به استقبالم آمدند.
اوضاع تلاوت در ارومیه چگونه است؟
در ارومیه کرسی تلاوت چندانی وجود ندارد و شاید هر چند روز یک برنامه برای تلاوت وجود داشته باشد در حالی که یک قاری برای آماده نگه داشتن خود باید مدام تلاوت کند، متأسفانه در مساجد ارومیه هم برگزاری محفل انس با قرآن چندان مرسوم نیست و قاریان و حافظان قرآن به گونه‌ای مهجور هستند، البته شرایط قاریان از حفاظ بسیار بهتر است، زیرا حفاظ هیچ برنامه و محفلی ندارند.
طرح ارزیابی می‌تواند در رشد تلاوت کشور مؤثر باشد
در طرح ارزیابی قاریان شرکت کرده‌اید؟
متأسفانه تاکنون فرصت نکرده‌ام در طرح ارزیابی شرکت کنم، زیرا برخی از منابع طرح سنگین است، البته این طرح بسیار خوب است و در رشد تلاوت کشور می‌تواند مؤثر باشد و در آینده اگر بتوانم حتماً در طرح ارزیابی شرکت می‌کنم.
جوانان با گرایش به قرآن برای همگان الگو می‌شوند
چه توصیه‌ای به جوانان و خانواده‌ها دارید؟
با توجه به هجمه‌های غرب علیه ایران برای تضعیف شیعه، به همه جوانان و خانواده‌ها توصیه می‌کنم که به سمت قرآن بیایند، زیرا هر چقدر جوانان به سمت قرآن بیایند برای همه امت‌ها و مذهب‌ها الگو می‌شوند. اصلی‌ترین دلیل من برای رفتن به مالزی هم این است که یک شیعه بتواند تلاوت زیبایی در مسابقات ارائه کند تا حقانیت «اهل‌بیت(ع)» به همگان ثابت شود، حال اگر رتبه دادند یا ندادند فرق نمی‌کند.

مردم دعایم کنند
در پایان حرفی دارید؟
در پایان از همه مردم شریف ایران اسلامی التماس دعای خیر دارم تا بتوانم نماینده شایسته‌ای برای جمهوری اسلامی در مسابقات مالزی باشم و پس از چند سال به عنوان نخست مسابقات مالزی برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.