بسم الله الرحمن الرحیم
djsaeedkhanدوشنبه - 9 فوریه 2015

به گزارش تنغیم به نقل از فارس چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی کشور تونس در حال برگزاری است و «پیمان ایازی» و «محمود نوروزی» به عنوان نمایندگان کشورمان در رشته های حفظ کل و تلاوت با حفظ ۱۵ جزء در این دوره از مسابقات حاضر هستند.

به منظور اطلاع از میزمان آمادگی نمایندگان کشورمان در این دور از مسابقات دقایقی را با «پیمان ایازی» حافظ کل قرآن کریم به گفت‌وگو نشستیم.
 -خود را معرفی کنید.
«پیمان ایازی» هستم، متولد ۱۳۶۹ شهر ساری و در حال حاضر ساکن قائم‌شهر هستم.
دارای مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث و اکنون مشغول تحصیل در حوزه علمیه و مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث هستم.
-حفظ قرآن را از کجا آغاز کردید و در چه مدت حافظ قرآن شدید؟
فعالیت قرآنی را از سال ۱۳۸۰ با تلاوت، تجوید و صوت و لحن آغاز کردم و در ادامه به سمت حفظ قرآن رفتم و در مدت یکسال موفق به حفظ کل قرآن شدم، سال ۱۳۸۵ در مدت ۴ ماه صحیفه سجادیه را حفظ کردم و از همان سال در مسابقات قرآن کریم شرکت کردم، البته حکمت‌های نهج‌البلاغه را هم حفظ هستم.
حضور در ۵ دوره فینال مسابقات سراسری قرآن کریم
-چند دوره در مسابقات حضور داشتید؟
۷ دوره در مسابقات اوقاف شرکت کردم که ۵ دوره فینالیست بودم و از این بین دو مقام چهارم و دو مقام پنجم و یک مقام ششم دارم.
مسابقه غیر قابل پیش‌بینی است
-به گفته بسیاری از شرکت‌کنندگان حفظ شما بسیار قوی است و اغلب آنها شما را از شانس‌های اول مسابقات می‌دانند اما هر سال در فینال یک غلط و یا اشتباه دارید که شما را از کسب عنوان نخست باز می‌دارد، علت چیست؟
دوستان لطف دارند، اما باید بگویم مسابقه امری غیرقابل پیش‌بینی است، یک شرکت‌کننده هرچقدر تلاش کند، برخی مسائل حاشیه‌ای بر مسابقه دادنش تأثیر می‌گذارد.
موضوعاتی مانند آمادگی جسمی، روحی و یا خستگی در اجرای حافظ در مسابقه موثر است. یک شرکت‌کننده ممکن است در طول سال روزانه ۴ یا ۵ ساعت تمرین کند و باید در حدود ۱۵ دقیقه نتیجه این تلاش را ارائه کند، خود این امر سبب اضطراب می‌شود و ممکن است لحظه‌ای غفلت و یا عدم تمرکز صحیح سبب از دست رفتن عنوان شود.
در مجموع از شرایطی که در آن قرار دارم راضی‌ام و همواره خدا را به دلیل توفیق حفظ قرآن و شرایط زندگی شاکرم.
دو اعزام و دو عنوان چهارم
-تاکنون در مسابقات بین‌الملل هم حضور داشتید؟
دوبار به مسابقات بین‌المللی روسیه در سال ۱۳۹۰ و مسابقات الجزایر در سال ۹۲ اعزام شدم که در روسیه پنجم و در الجزایر چهارم شدم و اکنون هم مسابقات تونس در پیش است و امید است بتوانم از این رقابت‌ها سربلند بازگردم.
اعزام استاد همراه در موفقیت قاری یا حافظ مؤثر است
-امسال یک استاد شما را در مسابقات همراهی می‌کند حضور استاد در کنار شما در آمادگی چه تأثیری دارد؟
با همت کمیته اعزام و سازمان اوقاف از امسال قرار است در کنار شرکت‌کنندگان یک استاد همراه به مسابقات بین‌المللی اعزام شود. اعزام استاد همراه از نظر پرسش و پاسخ و آموزش قبل و حین مسابقات بسیار مؤثر است و حافظ بهتر می‌تواند محفوظات خود را ارائه کند.
-نمره شما در مسابقات کشوری چند بود و با نفر اول چقدر اختلاف داشتید؟
نمره من در مسابقات امسال ۷۲/۹۰ و با نفر اول ۱٫۵ نمره اختلاف داشتم.
روزانه ۵ جزء محفوظات را مرور می‌کنم
-در حال حاضر برای مسابقات پیش رو تمرینات شما چگونه است؟
روزانه ۵ جزء محفوظات را تکرار می‌کنم و سعی می‌کنم موضوع تجوید را هم در دستور کار قرار دهم، زیرا در کشورهای دیگر پس از حسن حفظ رعایت نکات تجویدی بسیار مهم است.
-امسال دعوتنامه مسابقات تونس اعزام قاری حافظ بود، با توجه به اینکه سه دوره گذشته نمایندگان ما به مقام اول رسیدند، به نظر شما آیا امسال با سختگیری بیشتری در مسابقات تونس مواجه هستیم؟
در اغلب مسابقات متداول است اگر نماینده یک کشور در تلاوت عنوان کسب کند به نماینده حفظ آن کشور عنوان نمی‌دهند و یا بالعکس، حال سه سال است نمایندگان ما در مسابقات این کشور به مقام اول تلاوت دست یافته‌اند، از این رو امسال شاهد تغییر آیین‌نامه مسابقات، آن هم تلاوت با حفظ ۱۵ جزء قرآن کریم هستیم.
به هر حال به نظر من این تحول در آیین‌نامه امری مثبت است و ما را به سمت قاری کردن حافظان و یا حافظ کردن قاریان پیش می‌برد. پس نباید فقط به موضوع موفقیت و یا عدم موفقیت در مسابقات نگاه کنیم و تلاش کنیم قاریان حافظ و حافظان قاری قرآن پرورش دهیم.
راه‌اندازی رشته تلاوت از حفظ قاریان را به سمت حفظ قرآن سوق می‌دهد
-نظر شما درباره راه‌اندازی مسابقات قرائت از حفظ در کشور چیست؟
کار بسیار عالی و پسندیده‌ای است و می‌تواند قاریان را برای رفتن به سمت حفظ تشویق کند. به یاد دارم در مسابقات بندر‌عباس به نزد «محمود شحات» رفتم و او از من دو سؤال پرسید و من به درستی جواب دادم. وی من را بسیار تشویق کرد و گفت: ما در مصر ابتدا قرآن را حفظ می‌کنیم سپس به دنبال یادگیری فنون تلاوت می رویم، البته حفظ ما با این کیفیت و قدرت نیست اما پیش از تلاوت آیات را کمی مرور می‌کنیم و سپس از حفظ می‌خوانیم.
برگزاری مسابقات تلاوت از حفظ می‌تواند قاریان ما را مانند قراء مصری به سمت حفظ قرآن هدایت کند از این رو راه‌اندازی این رشته ضرورت دارد.
-برنامه شما برای آینده چیست؟
دو برنامه دارم که برنامه کوتاه مدت برای مسابقات تونس و برنامه بلند‌مدتم برای مسابقات سراسری قرآن کریم است.
برگزاری اردوی آمادگی برای قاریان و حافظان در رشد فنی آنها مؤثر است
-در پایان حرفی دارید؟
در فضاهای ورزشی و غیرقرآنی یک نکته مثبت وجود دارد و آن برگزاری اردوهای آمادگی است که با برنامه‌ریزی و کیفیت بالا برگزار می‌شود. چند سال است که برای بچه‌های قرآنی هم اردوی آمادگی برگزار می‌شود و امسال این اردوها تا پیش از مسابقات ادامه دارد و قرار است قاریان و حافظان تا پیش از اعزام هم در اردوهای جداگانه‌ای مورد آموزش قرار گیرند این اتفاق مبارک است و امیدوارم این برنامه ادامه داشته باشد تا شاهد رشد روز‌افزون قاریان و حافظان کشور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.