بسم الله الرحمن الرحیم
djsaeedkhanدوشنبه - 9 فوریه 2015

قاری ملی با بیان اینکه مقوله تبلیغات و کارکرد آن از مهم‌ترین بخش‌ها و متأسفانه مغفول مسابقات قرآن اوقاف است، افزود: بخش عمده‌ای از تکریم قهرمانان قرآنی که مورد سفارش اکید رهبر فرزانه انقلاب است باید در حوزه تبلیغ به آن پرداخته شود. مسابقات قرآن اوقاف از جمله مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مسابقات قرآن در سطح کشورست که هر ساله با حضور خیل گسترده‌ جامعه قرآنی و علاقه‌مندان در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار و برترین نفرات به مسابقات بین‌المللی راه پیدا می‌کنند و این مهم بر اهمیت این مسابقات افزوده و آن را دوچندان می‌کند.

مسابقات قرآن اوقاف از جمله پرطرفدارترین مسابقات قرآنی است که حضور در آن به افراد خاصی محدود نشده و همه فعالان قرآنی می‌توانند حضور یافته و اندوخته‌های خود را با دیگر متسابقین محک بزنند و در واقع نه‌تنها کسب موفقیت؛ بلکه حضور در یکی از مراحل آن نیز به‌عنوان یک مزیت برای فعالان قرآنی به شمار می‌رود.
مسلماً با توجه به این مهم و اهمیت این مسابقات و همچنین حساسیتی که شرکت‌کنندگان و فعالان قرآنی نسبت به آن دارند؛ می‌طلبد تا مسئولان اوقاف توجه و اهتمام جدی به مسابقات داشته و در راستای برگزاری آن نهایت تلاش و دقت را داشته باشند.همانگونه که تاکنون نیز این مهم اتفاق افتاده و طی چندسال برگزاری هرساله مسئولان اوقاف نیز برآن هستند تا مسابقاتی در شأن قرآن و فعالان این عرصه برگزار کنند.
هرچند در برگزاری هر نوع فعالیتی اعم از مسابقات علیرغم همه تلاش‌ها و نقاط قوت، کم و کاستی‌ و نقص‌هایی هم وجود دارد؛ لیکن مسئولان اوقاف بر این تلاش هستند تا مسابقات را در همه مراحل در سطح مطلوبی برگزار کنند و به نوعی نقاط قوت را افزوده و نقاط ضعف را نیز کاهش دهند؛ لیکن تحقق این مهم به تنهایی ممکن نیست و مستلزم همکاری و همکفری مسئولان با متخصصان امر و پیشکسوتان عرصه قرآنی است. به همین دلیل در آستانه فرارسیدن مرحله استانی سی و هفتمین دوره مسابقات قران اوقاف استان مرکزی در جهت بررسی نقاط قوت و ضعف آن و ارائه راهکار در جهت کیفیت‌بخشی مسابقات به سراغ مجید جدیدی، یکی از قاریان ملی کشورمان که از جمله شرکت‌کنندگان این مرحله نیز است رفته و با ایشان به گفت‌وگو می‌نشینیم.

به  نظر شما مسابقات قرآن اوقاف در چه سطحی قرار دارد؟
مسابقات سازمان اوقاف بالاترین سطح را به لحاظ عیار شرکت‌کنندگان در بین سایر مسابقات دارد که ازمهم‌ترین دلایل آن را‌هیابی منتخبین آن به مسابقات بین‌المللی ایران و سایر کشورهاست. رقابت در این مسابقات در مرحله کشوری آن همیشه حساس، نزدیک و پرهیجان برگزار می‌شود و به عبارتی بالاترین سطح مسابقه در جهان اسلام است.
نقاط  قوت و ضعف مسابقات قرآن اوقاف در سال‌های گذشته را بیان کنید؟
وقتی مسابقه‌ای شرکت‌کنندگانی در این سطح عالی دارد و به نوعی مهمترین مسابقه در جمهوری اسلامی است؛ طبعاً برگزارکنندگان آن هم باید متناسب با این سطح، تجربه و توان فنی لازم را داشته و ضمن دقت به جزییات و ظرائف کار بستری مناسب و دور از تنش و اظطراب را برای متسابقین فراهم آورند؛ البته ادارات اوقاف در کشور طبعاً این تعداد نیروی متخصص را ندارند و امر مسابقات گاهاً به افراد بی‌تجربه سپرده می‌شود که مشکلاتی را در پی داشته و دارد؛ لذا خوب است اوقاف برای رفع این مشکل از قرآنیان باتجربه و کاربلد مشاوره و کمک بگیرد تا به بهترین وجه برگزار شود. همچنین نبود آسیب‌شناسی و سنجش عملکرد ادارات اوقاف امری مغفول در مسابقات است.
یکی از مهم‌ترین نقایص مسابقات میزان جایزه نفرات برتر است که بسیار کم و دور از شأن شرکت‌کنندگان است. آیا برترین قاری یا حافظ کل قرآن یک استان که پس از سال‌ها تلاش و سپری کردن موانع و رقابت‌های فشرده حائز این رتبه می‌شود و به جز حضور در مسابقات به‌عنوان بازوان فرهنگی نظام هستند باید نهایتا‍‍ً دویست هزار تومان جایزه بگیرد؟ اگر اعتراضی شنیده نمی‌شود این بر مبنای کرامت نفس قرآنیان است نه صحت عملکرد برگزارکنندگان. البته بنده محدودیت‌های سازمان اوقاف را می‌دانم؛ لیکن کمی منابع توجیه مناسبی برای این نقیصه نیست.

ارگانی که متولی امری می‌شود باید استانداردهای کار را هم رعایت کند. می‌توان با رایزنی و همکاری دیگر نهادها و حتی مردم و خیران این کمی منابع را هم به راحتی جبران کرد. بنده مسابقات را با امور ورزشی مقایسه نمی‌کنم؛ مثلاً در بدنه فرهنگی کشور یک جایزه سالیانه ادبی داریم که نفر برگزیده آن ۱۱۰ سکه بهار آزادی می‌گیرد که اتفاقاً به حق هم هست؛ ولی به قاری یا حافظ برتر کشور که نماینده ایران در مسابقه بین‌المللی است، جایزه‌ای شاید در حد یک بیستم آن اهدا می‌شود.
با این شرایط نه‌تنها شاهد ورود چهره‌های جدید نمی‌شویم؛ بلکه از جمعیت کیفی حاضر کاسته می‌شود که متأسفانه در حال حاضر هم این اتفاق افتاده است. زمانی در مسابقات شکوفه‌ها(زیر۱۶ سال) شاهد رقابت شاید یکصد نفر بودیم؛ ولی الان به ۱۰ نفر هم نمی‌رسند.
مسابقات قرآن اوقاف چه نقشی در  تبدیل استان مرکزی به قطب قرآنی کشور دارد؟
ببینید همه کشور باید قطب قرآنی شود. بنده به این که منطقه‌ای خاص را قطب قرآنی بنامیم یا تلاش کنیم بشود موافق نیستم؛ چون قرآن کریم  برای تمام آحاد جامعه است نه یک منطقه و شهر خاص. باید همه ما به توسعه فرهنگ قرآنی در تمام لایه‌ها و مجامع بیاندیشیم. مسابقات هم یک بخش کوچک از سلسله فعالیت‌های قرآنی است؛ چون به‌عبارتی آزمونی سالیانه برای مجموعه تلاش جلسات قرآنی در مرتبه اولی و کلاس‌ها و دوره‌های متعدد مراکز و موسسات قرآنی‌ است و باید دقت شود موجبات دلزدگی و یأس در بین شرکت‌کنندگان به وجود نیاورد.
چه پیشنهاداتی جهت کیفیت‌بخشی به مسابقات قرآن اوقاف دارید؟
سازمان اوقاف اگر می‌خواهد مسابقات کیفی باشد باید و باید از صدر تا ساقه این مسابقات را توسط کارشناسان و اهل قرآن که بحمدالله در تمام نقاط کشور هستند برگزار کند. اجتناب از سپردن امور به افراد غیرمتخصص، آسیب جدی به مسابقات زده و کیفیت آن را در اکثر شهرهای کشور پایین آورده؛ چرا شهری که پتانسیل شرکت بیش از پنجاه قاری را در مسابقات شهرستانی دارد باید با حداقل ممکن شرکت‌کننده روبرو باشد؟ اگر بنای کار فرهنگی تأثیرگذار را داریم  منابع مالی لازم و کافی برای این اتفاق قرآنی هم باید تأمین شود.
به نظر شما آیا مسابقات قرآن اوقاف نیازمند نوآوری در زمینه‌های مختلف قرآنی است؟
مسابقات مفهوم آزمونی دارد و نوآوری در فعالیت‌های قرآنی را بخش‌های آموزشی و فرهنگی باید به عهده بگیرند؛ البته بازبینی و به روزآوری آیین‌نامه برگزاری و داوری مسابقات هم امری اجتناب‌ناپذیر است.
نقش تبلیغات در مسابقات قرآن اوقاف را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟
مقوله تبلیغات و کارکرد آن از مهم‌ترین بخش‌ها و متأسفانه مغفول این جریان قرآنی‌ است. بخش عمده‌ای از تکریم قهرمانان قرآنی که مورد سفارش اکید رهبر فرزانه انقلاب است باید در حوزه تبلیغ به آن پرداخته شود.
یعنی بیشتر اهتمام در تبلیغ باید بعد از برگزاری مسابقه باشد تا مخاطبان جدید را به این جریان ملحق نماید. در حالی‌که با تبلیغی مختصر در روزهای قبل از مسابقه حتی تعدادی از شرکت‌کنندگان هم مطلع نمی‌شوند و در واقع این مسئله باید مشمول یک مدیریت تبلیغی و هدفمند شود.
مجرب بودن داوران چه نقشی در کیفیت این مسابقات دارد؟
تجرب و توانمندی داوران از اصول مسابقات است که اگر به غیر از این افراد سپرده شود تأثیرات بسیار منفی و بدی را در پی خواهد داشت. مسئولان برگزاری مسابقات می‌بایست متوجه اهمیت این موضوع بوده و با مشاوره از اهل خبره بهترین کادر داوری را انتخاب کنند. داوری که برای مسابقه تعیین می‌شود می‌بایست دارای سطحی بالاتر یا حداقل هم‌طراز شرکت‌کنندگان برتر آن مسابقه باشد که متأسفانه در برخی از موارد شاهد خلاف این اصل هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.