بسم الله الرحمن الرحیم
djsaeedkhanدوشنبه - 9 فوریه 2015

استاد موسوی‌بلده در جلسه اول درس آموزش تجوید قرآن به ضرورت و چرایی تلاوت قرآن کریم پرداخت.خبرگزاری ایکنا متن و فایل تصویری آموزش تجوید قرآن کریم به روش ساده با تدریس سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت و استاد علم قرائت را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. به مدت ۱۲ هفته هر سه‌شنبه، علاقه‌مندان می‌توانند شاهد قرارگیری یکی از جلسات آموزشی بر روی سایت ایکنا باشند.

این ۱۲ قسمت آموزشی به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی تهیه شده است.

جلسه اول

درباره اهمیت قرائت قرآن، چرایی قرائت قرآن و اینکه چرا مسابقات قرائت قرآن برگزار می‌شود؟ مطالبی را عرض خواهم کرد. اول از همه باید گفت که مگر بحث قرائت قرآن چقدر اهمیت دارد که این همه در مورد آن تأکید شده است. با توجه به فشرده بودن برنامه خیلی سریع به شما می‌گویم که این روش، روش پیامبر اکرم(ص) بوده و ما هم موظف هستیم از سنت پیامبر(ص) استفاده و تبعیت کنیم «وَ مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا» هر چه پیامبر برای شما آورد از دستورات و امر و نهی از او بگیرید و استفاده کنید و عمل کنید «وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا» هر چه که او شما را از آن بازداشت شما هم اجتناب کنید. پیامبر(ص) در اینجا می‌فرمایند چه کاری انجام بدهید و چه کاری را انجام ندهید و عیناً باید اطاعت کنید.

استفاده از سنت پیامبر(ص) در قرائت قرآن
یکی از بهترین کارها در این زمینه این است که نگاه کنیم و ببینیم خود پیامبر(ص) به چه شکلی عمل می‌کردند. در بحث قرائت قرآن مطابق آیات قرآن ما می‌بینیم که خود پیامبر اکرم(ص) اول‌قاری، اسلام بودند ایشان در سوره مبارکه «مزمل» موظف هستند که هر شب از خواب بیدار شوند «وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِیلًا» و قرآن بخوانند آن هم با ترتیل، بنابراین ما می‌توانیم بگوئیم قرائت قرآن بر پیامبر(ص) واجب بود. اما چرا پیغمبر خدا قرآن می‌خواند؟ تمام قرآن بر قلب ایشان نازل شد، یعنی قلب پیامبر(ص) ظرف قرآن بوده بنابر این مگر می‌شود قرآن بر هرکس و هر چیزی نازل شود، خداوند در قرآن می‌فرمایند «لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیَةِ اللَّهِ» ما اگر قرآن را بر کوه نازل می‌کردیم می‌دیدی که کوه از ثقل و سنگینی قرآن متلاشی می‌شد. قرآن کم چیزی نیست کوه نزول آن را نمی‌تواند تحمل کند، این قلب پیامبر(ص) و وجود جسمی پیامبر(ص) چه قدرت و ظرفیتی داشته که توانسته این قرآن را بپذیرد و به همین شکل ظاهری متلاشی نشود؟ «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقِیلاً» یعنی ما می‌خواهیم قول سنگینی را برای تو القا و نازل کنیم.
پیامبر(ص) که همه وجودش ظرف قرآن است چه احتیاجی به قرائت قرآن دارد؟ شاید بگوییم ما نیاز داریم اما پیغمبر(ص) چه نیازی دارد او که همه قرآن را از حفظ بود و اینکه فراموشی در پیغمبر(ص) راه نداشت، «سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسَى» از این به بعد هر چیزی که به تو القا و نازل کنیم تو فراموش نخواهی کرد، پس نتیجه می‌گیریم که قرائت قرآن توسط پیامبر برای خطر فراموشی هم نبود؛ چرا که تمام قرآن را می‌دانستند و هم اینکه بهتر از همه مردم قرآن را عمل می‌کردند، پس چرا پیغمبر(ص) موظف است باز قرآن بخوانند؟ معلوم است چیزی و اثری در تلاوت قرآن وجود دارد که توصیه شده به پیامبر(ص) تا تلاوت کنند.

هرچه مسئولیت بالاتر رود لزوم تلاوت قرآن بیشتر است
حالا نگاه کنید که ما چه جایگاهی داریم، ما که بیشتر از پیامبر(ص) نیاز داریم و این نشان می‌دهد هر چه مسئولیت در جامعه اسلامی بالاتر برود لزوم تلاوت قرآن بیشتر می‌شود، هر چه مسئولیت فرد در جامعه اسلامی بالاتر است بیشتر باید به قرآن انس داشته باشد و این انس باید از طریق تلاوت قرآن باشد. فلسفه لزوم قرائت قرآن حتی نزد پیامبر(ص) و ائمه(ع) را خداوند در همین سوره «مزمل» فرموده است، این قول ثقیلی را که می‌خواهم نقل کنم باید برای خود و جامعه پیاده کنید.

آثار تلاوت قرآن در دل شب/ قرائت قرآن شستشوی روح
در همین سوره می‌فرماید «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْءًا وَأَقْوَمُ قِیلًا»، مناجات و تلاوت قرآن در دل شب اثری دارد که در روز ندارد، اثر تلاوت قرآن در خلوت شب بیشتر است، هر صحبتی هم بشود مناجات و تلاوت بشود اثر آن در قلب و وجود ما سنگین‌تر است پس دل شب را انتخاب کن «إِنَّ لَکَ فِی اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا»، برای تو در دل روز مشغولیاتی هست، زمانی که ما در طول روز از کار و درگیر‌ها و مشغله‌های طول روز خسته می‌شویم، در بازگشت به منزل بلافاصله دوش می‌گیریم تا اندکی از خستگی کاسته شود، روح انسان هم در طول روز دچار سنگینی و کدورت می‌شود پس در دل شب بیا روحت را شستشو بده، پس معلوم می‌شود قرائت قرآن شستشوی روح است ما با تلاوت قرآن دلمان را به حضرت دوست وصل و گره می‌زنیم، با قرائت آن، نور تلاوت به قلب ما وارد می‌شود که حتی اگر به اندازه پیامبر(ص) هم باشیم و در حد ائمه(ع) هم باشیم دانستن و عمل کردن به قرآن ما را از تلاوت قرآن بی‌نیاز نمی‌کند همه باید قرآن را در طول شبانه‌روز در حد توان خودمان تلاوت کنیم.

ورود به صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.