بسم الله الرحمن الرحیم
djsaeedkhanدوشنبه - 9 فوریه 2015

«امین پویا» قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان اغلب کار تلاوت قرآن را با هدف کسب عنوان در مسابقات آغاز می‌کنند، گفت: متأسفانه قاریان قرآن از هدف اصلی خود دور شده و به جای اینکه به تلاوت، مفاهیم، تفسیر و عمل به قرآن کریم بپردازند، عمر و جوانی خود را صرف کسب عنوان در مسابقات و فراگیری موضوعاتی مانند سه‌گاه، حجاز و نهاوند می‌کنند.

متأسفانه بسیاری از نوجوانان با هدف کسب عنوان در مسابقات، تلاوت قرآن را آغاز می‌کنند و در جلسات مدام از من می‌پرسند آیا من بین‌المللی می‌شوم؟ با این آمادگی چقدر تا بین‌المللی شدن فاصله دارم؟ و سؤالاتی از این دست.

عنوان بین‌المللی را خودمان به قاریان بدهیم نه داوران مالزی

وی بین‌المللی شدن را تنها راه مطرح شدن قاری قرآن دانست و گفت: از طرفی هم قاری قرآن برای مطرح شدن، حضور در صدا و سیما و محافل چاره‌ای جز بین‌المللی شدن ندارد و متأسفانه عنوان بین‌المللی را هم باید در کشور مالزی و از داوران خارجی که در بسیاری از موارد ناعادلانه داوری می‌کنند کسب کنیم. خود من تا قبل از سال ۹۱ که به مقام دوم مالزی رسیدم، مقام اول مسابقات روسیه، تونس و هندوستان را کسب کرده بودم و با اینکه مسابقات مالزی از نظر فنی تفاوت چندانی با مسابقات سایر کشورها ندارد باز هم عنوان قاری بین‌المللی به من داده نشد.

مسابقات امری مفید برای گرم نگه‌ داشتن تنور فعالیت‌های قرآنی

پویا برگزاری مسابقه را امری مفید برای گرم نگاه داشتن تنور فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: مسابقات قرآن با ایجاد رقابت و گرد هم آوردن نخبگان قرآنی اقدامی مفید برای گرم نگه داشتن تنور فعالیت‌های قرآنی است اما آنچه مهم است بدانیم، این است که مسابقات هدف نیست بلکه وسیله‌ای است برای رسیدن به هدف که آن هم ترویج فرهنگ قرآنی است، اما متأسفانه روند کار در جامعه به گونه‌ای پیش رفته که قاریان قرآن هدفشان کسب عنوان در مسابقات است و این عنوان را هم باید خارجی‌ها به ما بدهند. حال اگر خارجی‌ها حق قاری ما را خوردند خودمان هم حق او را نمی‌دهیم و باید دوباره در مسابقات شرکت کند.

باید خودمان به نفرات اول و دوم مسابقات عنوان بین‌المللی را اعطا کنیم

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه عنوان بین‌المللی را باید خود ما به قاریان کشور بدهیم، گفت: باید مسئولان برگزارکننده مسابقات حداقل به نفرات اول و دوم مسابقات کشوری عنوان بین‌المللی را بدهند و حضور در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی و مالزی جایزه آنها باشد، حال چه اول شوند و چه آخر چون مقام اول و دوم مسابقات کشوری را کسب کرده‌اند، قاری بین‌المللی هستند. با این کار هر سال دو قاری از گردونه رقابت کنار می‌روند و میدان برای سایر افراد بازتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.