بسم الله الرحمن الرحیم
سیدعباس واسعی کاشانیجمعه - 27 آوریل 2018

بررسی و تحلیل سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران توسط استاد علی اکبر حنیفی، داور بین المللی و پیشکسوت قرآنی کشور:

سی و پنجمین دوره مسابقات جمهوری اسلامی ایران که در تهران برگزار شد، دارای یک ویژگی خاص بود، که در رشته قرائت این مسابقات، نماینده کشور افغانستان به مقام اول دست پیدا کرد و بعضا بنده احساس می کنم که برخی از افراد اینگونه بیان می کنند که چه اتفاقی رخ داده که اینطور شده و نماینده کشور افغانستان رتبه اول مسابقات را به دست آورده است؟ که بنده عرض می کنم که در این زمینه نباید تعجب کرد، چراکه مسابقات در سطح بین المللی برگزار می شود و افتخار ما نیز این است که در جمهوری اسلامی وضعیت داوری به نحوی است که حق به حق دار رسیده است.
پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه تصریح کرد: همچنین، نماینده افغانستان نیز انصافا خیلی خوب تلاوت کرد اگرچه نماینده جمهوری اسلامی ایران نیز تلاوت خوبی داشت ولی به هر صورت مسابقات است و ممکن است تا شخصی با وجود اختلاف جزئی در نمرات حائز رتبه بهتری نسبت به متسابقان دیگر شود.
حنیفی با بیان اینکه ما نباید از این قضیه ناراحت و دلخور باشیم بلکه باید خوشحال باشیم، افزود: از این جهت ما باید به خود و کشورمان افتخار کنیم که داوران مسابقات دقت کامل را به خرج می دهند که این امر باعث می شود تا نماینده ای از کشور دیگر به ویژه نماینده کشور دوست و برادر افغانستان بتواند به رتبه اول مسابقات دست پیدا کند.
وی ادامه داد: همچنین، افتخار بعدی نیز این است که مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران که از زمان حضرت امام خمینی(ره) در کشور ما تأسیس شد، باعث شده است تا تمام کشورها رشد پیدا کنند و الان وضعیت قرائت قرآن در کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه، لبنان، سوریه و … پیشرفت بسیار محسوسی داشته و هم اکنون همین کسانی که تا اوایل انقلاب برای ما هیچ رقیبی نبودند، همه آن ها امروز تبدیل به رقبای سرسختی برای نمایندگان ما شده اند و این برکت انقلاب بوده که یکی از اهداف تأسیس مسابقات بین المللی نیز همین بوده است که ما قرآن را در جهان توسعه داده و ترویج دهیم و موجب ارتقای وضعیت قرآنی شویم که این امر در حال محقق شدن است و ما باید از این موضوع خوشحال باشیم.
داور این دوره از مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در ادامه در رابطه با سطح این دوره از مسابقات نیز بیان کرد: واقعا سطح مسابقات را چیزی جز معدل گیری مسابقات و مقایسه آن با معدل سال های قبل به خوبی نمایش نمی دهد. در این زمینه باید حتما معدل گیری شده و معدل رشته های مختلف نیز به دست آید و در نهایت نیز معدل به دست آمده به معدل مسابقات بین المللی که سال های گذشته برگزار شده، مقایسه و تحلیل شود تا بتوان به این موضوع دست یافت که آیا سطح مسابقات نسبت به سال های گذشته تغییری داشته یا خیر.
پیشکسوت قرآنی کشور در رابطه با سطح متسابقان حاضر در مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار کرد: در تمام مسابقات بین المللی اینگونه است که چون ما نمی توانیم بر متسابقانی که از کشورهای مختلف به مسابقات بین المللی راه پیدا کرده اند، نظارت داشته باشیم بنابراین متسابقانی با سطوح مختلف از کشورهای دیگر به مسابقات بین المللی راه پیدا می کنند. البته در میان این متسابقان نیز بعضا افرادی در سطوح عالی و خوب، برخی در سطوح متوسط و حتی افرادی نیز در سطوح ضعیف حضور دارند که این امر تنها به مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران مربوط نمی شود بلکه در تمامی مسابقات بین المللی قرآن که در کشورهای مختلف برگزار می شود، این اتفاق رخ خواهد داد.
وی با بیان اینکه البته مرحله فینال این دوره از مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران خیلی خوب و عالی بود، گفت: ما باید در روش برگزاری مسابقات خود تغییراتی را ایجاد کنیم که بنده در این زمینه پیشنهاداتی را به ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه دادم که برای مثال در صوت و لحن، تجوید و وقف و ابتدا الگوهایی تهیه شود مثلا یکی از الگوها می تواند این باشد که برای مثال برای نفس طویل، مزیتی در نظر گرفته شود و یا … که این امر موجبات رشد هرچه بیشتر مسابقات در بخش های مختلف را فراهم خواهد کرد. همچنین، پیشنهاد دیگری نیز که بنده ارائه دادم این بود که برای مسئله حفظ لزومی ندارد که هر سه سؤال و قطعه به صورت یکجا پرسیده شود و بهتر است که تنها یک قطعه باشد و قطعات دیگر را می توانند در زمان و مکان دیگری از حفاظ سؤال کنند و از امتیاز این قطعات افراد برای مرحله فینال انتخاب شوند که این امر باعث افزایش کیفیت مسابقات خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.