بسم الله الرحمن الرحیم
سیدعباس واسعی کاشانیسه‌شنبه - 8 سپتامبر 2015

استاد برجسته جناب مهندس توحیدیان ،درجمع قاریان مجمع النور قرآن کریم کاشان ،تذکراتی در باب تلاوت معنا محور قاریان قرآن بیان نمودند.

ایشان متذکر شدند که بحث معنامحوری قرائت بايد هر چه سريع‌تر در سيستم آموزشی ما گنجانده شود تا تمامی قرائت‌ها براساس معنای آيات انجام شود.

قرائت قرآن جز معنامحوری، چيز ديگری نمی‌تواند باشد و با توجه به روايت‌های موجود در زمينه قرائت قرآن لازم است كه قرائت‌ها براساس معنا باشد و يك قاری قرآن كه در مسابقات كشوری يا بين‌المللی قرآن به قرائت قرآن می‌پردازد بايد به بحث معنامحوری توجه ويژه داشته باشد.

وی با اظهار تأسف از اينكه جهان عرب هم از معنامحوری در قرائت قرآن فاصله گرفته است، افزود: با توجه به جذابيت موسيقيايی كه قرائت قرآن دارد و بايد اين جذابيت موسيقيايی مورد توجه قاريان نيز قرار گيرد لازم است كه يك تعادلی در سيستم آموزشی خود ايجاد كنيم و بحث معنامحوری را هر چه سريعتر در اين سيستم آموزشی بگنجانيم زيرا به هر حال توجه به بحث معنامحوری منجر به تأثيرگذاری بيشتر بر روی مخاطبان خواهد شد.

مدیر مؤسسه نهادقرآن کاشان ، قرائت‌های دوران طلایی مصر را بر اساس مفهوم آیات دانست و گفت:‌ با کمی توجه به قرائت‌های اصیل دوران طلایی قرائت در مصر می‌فهمیم که این قرائت‌ها اغلب بر اساس مفهوم آیات هستند و قاریانی مانند محمد رفعت، عبدالفتاح شعشاعی، کامل یوسف بهتیمی، مصطفی اسماعیل، طه الفشنی و بسیاری از قاریان دیگر در قرائت‌هایشان صوت و لحن را برای القای مفاهیم آیات به کار می‌گرفتند.

ایشان،تغییر ذائقه مردم را یکی از دلایل دوری قاریان از تلاوت معنی‌گرا دانست و گفت: یکی از دلایل این امر این است که مردم هم بیشتر به دنبال کارهای صوتی، نفس قوی و فریادهای قاری هستند، البته اگر علت این موضوع را ریشه‌یابی کنیم می‌فهمیم که خود قاریان هم روی این تغییر ذائقه مقصر هستند. یعنی آنها جای اینکه روی مستمع تأثیر بگذارند از آنها تأثیر گرفته‌اند و با شنیدن صدای «الله الله» مردم روز به روز از تلاوت معنی‌گرا فاصله گرفته و برای جلب رضایت مردم فقط به کارهای صوتی روی آورده‌اند. تا جایی که امروز اغلب قاریان تکنیک‌های تلاوت معنی‌گرا را نمی‌دانند و از مفاهیم هم چندان سر در نمی‌آورند.

وی در پایان سه رکن اساسی برای قرائت تأثیرگذار و معنی محور برشمرد و گفت: قرائتی صحیح، اصولی و اثرگذار است که قاری قرآن با رعایت «اخلاق قرآنی» و «آشنایی با معنی و مفهوم آیات»، «طرز ادای جملات را بر اساس معنی» بداند و در تلاوت به کار برد این تلاوت را تلاوت تأثیرگذار و معنی محور می‌گویند.kelas tohid-1tekyeband=15-6-94یکشنبه =15-6-94

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.