بسم الله الرحمن الرحیم
djsaeedkhanدوشنبه - 9 فوریه 2015

برنامه افق رادیو قرآن این هفته با موضوع حمایت از قاریان و مدرسان قرآن پخش شد که ابوالقاسمی کارشناس برنامه با اشاره به ناکافی بودن حمایت‌ها از فعالان قرآنی گفت: اهل دین متوقع نیستند و نباید منتظر فریاد کمک آنان بود. برنامه این هفته «افق» با حضور احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی قرآن کریم به موضوع حمایت‌های قانونی از قاریان و مدرسان قرآن کریم پرداخت.

حمایت‌کنونی از فعالان قرآنی ناکافی است

ابوالقاسمی حمایت‌های کنونی را قابل تقدیر اما ناکافی دانست و گفت: حمایت‌هایی که اکنون از نخبگان قرآنی می‌شود قابل تقدیر است اما کافی نیست، زیرا شاهد یکپارچگی در حمایت‌ها نیستیم و بعضاً حمایت‌هایی در نهادها مبتنی بر سلیقه شخصی افراد صورت می‌گیرد که ممکن است بعد از کنار رفتن آن فرد به صورت جدی پیگیری نشود. این حمایت‌ها در شأن کسانی نیست که با فعالیت‌ خود هزینه‌های جامعه را پایین می‌آورند.

طرح ارزیابی قاریان باعث رشد معلومات قاریان و نظام‌مند شدن حمایت‌ها است

وی برخی از حرکت‌های حمایتی را نظام‌مند دانست و گفت: البته برخی از حمایت‌ها نظام‌مند بوده اما به خوبی شناخته نشده است که یکی از این حمایت‌ها از طریق طرح ارزیابی قاریان صورت می‌گیرد و طی آن افرادی که از فیلترهایی عبور کرده‌اند حمایت‌هایی می‌‌شوند و به دلیل ارزیابی صورت گرفته می‌توان در تدریس هم به آنها اعتماد کرد. همچنین بسیاری از افراد برای حضور در طرح ارزیابی به معلومات خود می‌افزایند و در واقع این طرح می‌تواند باعث یکپارچگی در فعالیت‌های قرآنی شود.

اهل دین متوقع نیستند و نباید منتظر فریاد کمک آنان بود

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه برخی از حمایت‌ها در جامعه قرآنی شناخته شده نیست، گفت: اغلب نخبگان قرآنی از جمله خود من از خیلی از حمایت‌ها خبر نداریم از این رو اطلاع‌رسانی حمایت‌ها هم نیازمند حمایت است. اما یک مشکل دیگری که در جوامع دینی وجود دارد این است که اهل دین زیاد متوقع نیستند و برای فعالیت‌های خود توقعی ندارند، البته این کار جای تقدیر دارد اما از طرفی باید کسانی که از این افراد غفلت کرده‌اند بدانند که نباید منتظر باشند که نخبگان فریاد کمک برآورند.

باید مسئولان از نخبگان قرآنی در کار‌ها استفاده کنند

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه باید مسئولان از نخبگان قرآنی در فعالیت‌ها استفاده کنند، گفت: پیامبر اسلام(ص) در انتخاب فرماندهان و امرا به سراغ کسانی می‌رفت که قرآن را حفظ بودند، پس آیا نباید ما هم این الگو‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهیم. خود من در کشور سودان شاهد بودم که اگر کسی حداقل ۵ جزء قرآن را حفظ نبود نمی‌توانست مسئولیت دولتی قبول کند.

ضرورت تبدیل فعالیت‌های قرآنی به فرهنگ در بین مردم‌

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه باید فعالیت‌های قرآنی در جامعه به فرهنگ تبدیل شود، گفت: سال ۹۲ برای حمایت از کرسی‌های تلاوت بودجه‌ای تزریق شد و با این کار هم قاریان قرآن رشد کردند و هم مردم به این کار احساس نیاز کردند. این اتفاق سبب شد تا حدودی این امر به فرهنگ تبدیل شود و خود مردم از آن حمایت کنند. همچنین یادمان باشد هنر همواره در بین افراد مرفه رشد می‌کند، اگر مشغول روزمرگی باشیم نمی‌توانیم به جایی برسیم.

ضرورت حمایت مادی و معنوی از فعالان قرآنی

در ادامه این برنامه سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن طی تماس تلفنی حمایت مادی و معنوی از عناصر قرآنی در نظام اسلامی را ضروری و اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه‌های مختلف قرآن از جمله در بخش پژوهش و مطالعات کاری انجام شود باید این فعالیت‌ها را مورد حمایت قرار دهیم. این حمایت‌ها هم از نظر معنوی و هم از نظر تقویت شخصیت و جایگاه این افراد در جامعه باید باشد. یعنی قانون‌گذار برای حمایت از فعالیت آنان قوانینی را وضع کند.

با این حمایت‌ها در مقابله با اسلام ستیزی دشمن به جایی نمی‌رسیم

وی با اشاره به اهتمام دولت و مجلس در حمایت از فعالیت‌های قرآنی گفت: دولت و مجلس طی سال‌های اخیر به حمایت از فعالیت‌های قرآنی اهتمام داشتند و قوانینی هم به تصویب رسیده است اما این حمایت‌ها حجم اهداف ما را تأمین نمی‌کند و ما برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم، خصوصاً امروز که جریان‌های مختلف اسلام‌ستیزی و قرآن‌ستیزی در سطح دنیا بسیار حمایت می‌شوند، اگر بخواهیم با همین حرکت‌ها کار را ادامه دهیم به جایی نمی‌رسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.