بسم الله الرحمن الرحیم
محمدحسن حسین پور - کاشانیچهارشنبه - 22 آوریل 2015

استاد مرحوم عبد الباسط محمد عبد الصمد

 

05

استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» در سال ۱۳۴۹ هجری قمری (۱۳۰۶ هجری شمسی) در روستای «ارمنت» از توابع استان «قنا» در جنوب مصر (در هفده کیلومتری قاهره) به دنیا آمد.
پدرش «عبدالصمد» لوکوموتیورانی بود که علایق مذهبی بسیار قوی داشت و از این رو فرزندش را از همان سنین کودکی به فراگیری قرآن تشویق و ترغیب کرد.
استاد عبدالباسطدر ده سالگی قرآن را حفظ نمود. در دوازده سالگی قرائات سبعه و در جهارده سالگی قرائات عشره را آموخت.
وی در ایام جوانی تحت تأثیر صوت رسای«شیخ محمد رفعت» قرار گرفته و به تقلید از او پرداخت. استاد دیگر او «شیخ محمد سلیم حماده» بود که علم قرائات مختلف، تجوید و علوم دینی را به او آموخت.
استاد عبدالباسط در سن شانزدهسالگی به عنوان قاری ممتاز در مصر شناخته شد و این امر تعجب و تحسین همگان را برانگیخت. وی در سن نوزده سالگی برای اولین بار به قاهره مسافرت کرده و به تلاوت قرآن می پردازد.
استاد «عبدالباسطز در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی (در سن ۱۹ سالگی) با دختر عموی خود ازدواج کرد که حاصل این ازدواج چهار پسر بود به نامهای جمال، محمد، طارق و خالد که «طارق» به عنوان جانشین استاد عبدالباسط شناخته می شود.
مرحوم عبدالباسط در سن ۲۴ سالگی رسماً اجازه تلاوت در رادیوی مصر را دریافت کرده و هفته ای یک بار به تلاوت پرداخت و پس از فوت استاد «محمود علی البنّاء» به عنوان «شیخ القرّاء» مصر برگزیده شد.
وی تقریباً به همه جهان مسافرتکرده ، در سال ۱۹۸۵ میلادی چهار بار به آمریکا سفر می کند و افراد زیادی بوسیله او مسلمان می شوند از جمله : ۶ نفر در لوس آنجلس آمریکا، ۹۲ نفر در اوگاندا، ۶ نفر در آفریقای جنوبی، ۱۸نفر در زامبیا و چند نفر هم در کشورهای دیگر.
استاد عبدالباسط درفیلم «محمد رسول الله» به کارگردانی «مصطفی عقاد» لیبیائی به جای «بلال حبشی» (مؤذن پیامبر «ص«) اذان می گوید.
وی در شهر «کاظمین» عراق، آیه ۳۵ سوره نور را با یک نفس قرائت می کند که حضار مجلس همه از جا بر می خیزند و تکبیر می گویند و موجب شگفتیتمامی حاضرین در مجلس می شود.
استاد عبدالباسط در سال ۱۹۸۶ میلادی (دوسال قبل از رحلتش) بر اثر یک حادثه رانندگی در جنوب قاهره به شدت زخمی می شود. این حادثه یکی از چشمان استاد را دچار آسیب می کند که البته بر اثرجراحی بهبود می یابد. سرانجام استاد «عبدالباسط» در روز چهارشنبه نهم آذرماه ۱۳۶۷ هجری شمسی (۱۹۸۸ میلادی) طی یک بیماری، در قاهره دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شنافت. روحش شاد.

************************************************************

mm

استاد مرحوم مصطفی اسماعیل :

مرحوم استاد مصطفی اسماعیل مقلب به «اکبر القـرّاء» در ناحیه «طنطـاء» مصر دیده به جهان گشود و از همان اوایل کودکی تحت آموزشهای اولیه استاد «سید احمد البدوی» قرائت قرآن را فرا گرفت و سپس در مؤسسه «الاحمدی» طنطـاء در نزد استاد «ابراهیم سلّام» و به همراه مرحوم استاد «خلیل حصری» تحصیل علوم عالی قرائت را دنبال کرد.
مرحوم استاد، به کلیه قرائات سبعه و عشره وراویان قرّاء تسلط و چیرگی خاصی داشت و با قرائت های گوناگون،قرآن کریم را تلاوت می نمود ، اما اکثراً به قرائت و روش مصری به تلاوت آیات مبادرت می ورزید.
مرحوم استاد مصطفی اسماعیل در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی (۱۹۷۶ میلادی) در «قاهر» به رحمت ایزدی پیوست.

**************************************************************

920284_371364539644794_1898623274_o

استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی :

مرحوم استاد محمد صدیق منشاوی ملقب به «شهید القرّاء» در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در شهر «منشاه» مصر متولد شد و به همین مناسبت به «منشاوی» معروف» شده است.
پدرش شیخ صدیق منشاوی از قاریان مشهور عصر خود به شمار می آمد و لذا استاد محمد صدیق منشاوی به تشویق و تعلیم پدر که اولین آموزگارش بود به آموزش معارف و علوم قرآنی و تعلیم فرائتهای قرآنی پرداخت.
استاد محمد صدیق منشاوی در میان متأخرین بی نظیر و در میان متقدمین کم نظیر بوده و از مفاخر قرّاء و مبتکر در الحان گوناگون قرائت قرآنی به شمار می رود.
سبک تلاوت، صوت گرم وحزین ، تلفظ صحیح و بیان قوی کلمات ازمختصات قرائت مرحوم استاد منشاوی به شمار می رود که با چیرگی و مهارت کامل و تسلطّی فوق العاده، شنونده را به آیات الهی متوجه می سازد.
مرحوم منشاوی به واسطه عمر کوتاهش ، به تعداد محدودی از کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس به تلاوت قرآن پرداخت.
مرحوم منشاوی در اواخر عمر کوتاهش بر اثر ابتلا به سرطان حنجره، مجبور به عمل جراحی گلو گشت و شدت بیماری چنان بود که پزشکان معالجش او را اکیداً از قرائت قرآن کریم منع نمودند.
سرانجام استاد «محمدصدیق منشاوی» در سن ۴۹ سالگی در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در شهر «قاهره» دیده از جهان فرو بست.

********************************************************************

 

m.refat

استاد مرحوم محمد رفعت :

استاد محمد رفعت» ملقب به «امیرالقـرّاء» در سال ۱۳۰۰ هجری قمری (۱۲۶۱ هجری شمسی) در شهر قاهره دیده به جهان گشود. در ۶ سالگی به دلیل بیماری شدیدی بینائی خود را از دست داد وبرای همیشه از نعمت بینائی محروم شد .پدرش شیخ محمود رفعت مشوق اصلی وی به فراگیری قرآن شد .واو رانزد استاد شیخ حمّاده جهت فراگیری علوم وفنون قرائت وحفظ قرآن کریم روانه ساخت تا اینکه بواسطه نبوغش در این علم و فن پیشرفت چشمگیری نمود و در سنّ ۳۰ سالگی به اوج شهرت غیرقابل وصفی رسید .

استاد رفعت، حافظ قرآن مجید،مسلّط به انواع قرائات و مبتکر در خلق الحان و اصوات زیبای قرآنی می باشد که قرائت و لحنش در دنیای اسلام موجب تحسین و شگفتی اساتید است. وی در علم قرائت قرآن، اسلوبی منحصر به فرد داشت و به واسطه نبوغ ذاتی اش در خلق اصوات و تسلط به تجوید وقدرت ادای حروف و مهارت در وقوف آیات الهی همواره در بین مشاهیر قرّاء قرآن، ممتاز و بی نظر بوده است .

مرحوم استاد شیخ محمد رفعت، پس از عمری پربرکت درسن ۶۹ سالگی در سال ۱۳۶۹ هجری قمری (۱۳۲۸ هجری شمسی) دعوت حق را لبیک گفت و به رحمت ایزدی پیوست .

*************************************************************************************************************************

 

shoaisha

استاد : ابوالعَینَین شُعَیشَع :

استاد شعیشع در سال ۱۳۴۳ قمری مطابق با ۱۹۲۲ میلادی در ناحیه «بیلاء» در کفر شیخ از استان منطقه «مصرعلیـا» متولد شد. مراحل اولیه قرائت را تحت آموزش برادر بزرگش «احمد شعیشع» فرا گرفت و سپس در کنار اساتید فن قرائت به تکمیل این علم پرداخت .
استاد شعیشع تنها قاری عصر خویش به شمار می رود که به روش استاد مرحوم «محمد رفعت» به تلاوت می پردازد و بدین سبب وی از مشاهیر عصر خود به شمار می رود وهمواره مشتاقان قرآن کریم از تلاوتهایش در جهان فیض می برند .
استاد شعیشع در قرائت تسلّطی فوق العاده دارد. وی به انواع قرائات سبعه و عشره، استادی وچیرگی خاصی دارد . ایشان اغلب قرائت خود را به طریق روایت «حفص از امام عاصم» طبق رسم الخط قرآن کریم تلاوت می نماید .
استاد شعیشع در خاندانی از قاریان قرآن کریم متولد و پرورش یافته است . و قاری مشهور مرحوم استاد «عبدالفتّاح شعشاعی» عموی ایشان و استاد «عبدالباسط محمد عبدالصّمد» خواهرزاده ایشان می باشد .
ابوالعینین شعیشع» در سال ۱۳۶۰ هجری قمری در سن ۱۷ سالگی برای اولین بار در رادیوی مصر مبادرت به تلاوت قرآن کریم نمود . وی تمامی موفقیتهای خویش را در این زمینه مرهون مساعدتهای مرحوم شیخ «عبدالله عفیفی» شاعر و موئلف داستان( پیامبر بزرگ اسلام) می داند .

*******************************************************************************************************************

03

استادمحمود خلیل الحُصَری :

استاد «محمود خلیل حصری» در روستای «شِبرُ النَّعله» در مرکز «طنطـا» چشم به جهان گشود و به مناسبت اینکه شغل پدرش حصیربافی بود به «حصری» معروف شد.

استاد حصری، اولین کسی بود که فکر قرائت قرآن را توأم با صدای خوش در سر پروراند و پس از آن رادیوی مصر ، صوت دلنشین قرآنش را از قاهرهپخش نمود.

وی در انتخاباتی که در سال ۱۹۴۴ میلادی برای شناسایی بهترین قاری قرآن در رادیو مصر برگزار شد از بین ۲۰۰ قاری، رتبه اول را احراز نمود.

استاد حصری به گفته خودش، اولین قاری ای بود که به خارج مسافرت نموده است. وی در سال ۱۹۶۰ میلادی به همراه «جمال عبدالناصر» به کشورهای هند و پاکستان مسافرت نموده و پس از آن در سال ۱۹۶۱ میلادی به همراه «شیخ محمود شلتوت» مفتی اعظم مصر به کشورهای پاکستان، اندونزی، مالزی، فیلیپین و هونگ کنگ مسافرت نمود.

همچنین در سال ۱۹۶۵ میلادی به مد
استاد «محمد خلیل الحصری» سرانجام در سال ۱۳۹۰ هجری قمری در مسافرتی که به کشور کویت داشت درگذشت.
ت ۱۰روز در مسجد پاریس به تلاوت قرآن پرداخت که پس از استماع کلام خدا، ۱۰ نفراز فرانسویان مسیحی به دین اسلام مشرف شدند.

در آمریکا نیز ۱۸ نفر مرد و زن مسیحی مسلمان شدند که در میان آنها سه مهندس و دو پزشک وجود داشت.

**************************************************************************************************************************

 

18

 

استادمحمود علی البَنّـاء :

شیخ «محمود علی البناء» درسال ۱۹۲۶ میلادی (۱۳۰۵ هجری شمسی) در روستای «شراباس» از استان «منوفیه» مصر متولد شد.
او نیز مانند سایر اساتید فن قرائت، تحت تأثیر تشویق و اصرار خانواده، تعلیم این علم را آغاز نمود. مسجد «الاحمدی» در شهر «طنطاء» اولین مکانی بود که وی در آنجا فراگیری قرآن را آغاز کرد. پس از آن با سپری کردن دوره مقدماتی، به مدرسه دینی واقع در مرکز استان «منوفیه» منتقل شده و در آنجا از محضر اساتید بزرگ علم قرائت بهره ها جسته، علوم و فنون و قواعد تلاوت و قرائتهای مختلف را آموخت. سپس در محضر استاد «ابراهیم سلام» که از بزرگترین اساتید شهر «طنطاء» بود، توانست در مسیر تعلیم این علوم به پیشرفتی چشمگیر نائل آید. پس از آن، با راهنمایی این استاد ارجمند وارد «الازهر» شده و پس از تحصیل در آنجا بهتدریس در آن پرداخت .
استاد مرحوم «علی البنّاء» پس از وفات شیخ «خلیل الحصری» به سمت شیخ القرآنی مصر منصوب شد و پس از وفات ایشان شیخ «عبدالباسط» عهده دار این منصب شد.

سرانجام این استاد شهیر علم قرائت قرآن در سال ۱۹۸۵ میلادی پس از بازگشت از امارات متحده عربی بر اثر یک بیماری در شهر «قاهره» دیده از جهان فروبست.

فرزند ویشیخ «احمد علی البناء» از قاریان مشهور قرن حاضر به شمار می رود که استماع تلاوتهای او، یادآور قرائتهای محزون پدر فقیدش می باشد.

*******************************************************************************************************************************

13930111000368_PhotoL

 

استادمحمد محمد طبلاوی :

استاد «محمد محمود طبلاوی» در سال ۱۹۳۴ میلادی (۱۳۱۲ شمسی) در شهر «نیت عقبه» در استان «جیزه» مصر چشم بهجهان گشود. درسن ۹ سالگی قرآن را حفظ کرد و پس از آن بطور مرتب نزد استادش «شیخ عنیم زحوی» مرور می نمود.

در سن ۱۱ سالگی قرآن را با احکام و قواعد قرائت از حفظ می خواند و از آن به بعد در محافل و مجالس کوچک شبانه تلاوت می کرد. در سن ۱۳ سالگی به آموزشگاه قرائت در دانشگاه الازهر پیوست و مدت ۶ سال در آنجا به تحصیل مشغول شد که ابتدا اجازه «حفص» به وی داده شد سپس گواهینامه عالی و پس از آنگواهینامه تخصصی در علم قرائت دریافت نمود که این مدرک عالیترین مدرک در زمینه قرائت در کشور مصر محسوب می شود و برابر با لیسانس است.

استاد «طبلاوی» در سن ۱۶ سالگی تلاوت را در سطح کشور مصرآغاز کرده و معروف شد. وی می گوید: «من قران را به خاطر جنبه تعبدی آن ، هرروز می خوانم، لذا هر هفته یکبار قرآن را ختم می نمایم. در روز جمعه هر هفته از اول قران شروع و در روز پنجشنبه هفته بعد قر‌آن را ختم می کنم. برای مرور قران هر روز ۲ساعت و نیم وقت می گذارم و مجموعاً ۵ جزء را تلاوت میکنم بدین ترتیب صبح یک ساعت، ۲ جزء ، عصر یک ساعت ، ۲ جزء وهنگام خوابیدن نیم ساعت یعنی یک جزء».

استاد طبلاوی، ۷ پسر و ۵ دختر دارد که به گفته خودش همه آنها حافظ قران هستند.

 

********************************************************************************************************************************

 

mahmodmenshavi04

استادمحمود صدیق منشاوی :

استاد «محمود صدیق منشاوی» در سال ۱۳۱۹ هجری شمسی در شهر «منشاه» مصر به دنیا آمد. پدرش «صدیق منشاوی» بود که به تدریس قرآن در دانشگاه «الازهر» می پرداخت و با علوم اسلامی دیگر همچون فقه و تفسیر قرآن نیز آشنایی داشت.

جدّ وی «شیخ طیب منشاوی» از اساتید خوشنویسی و حافظ کلقران بود که تمام قران را چهارمرتبه با خط زیبای نسخ تحریر نموده است.

معلم اصلی وی در تعلیم قرائت قرآن مجید، «شیخ خلیل عثمان» قاری مصر بود که از فضلای علوم قرآنی در شهر «منشاه» به حساب می آمد.

استاد «محمود صدیق منشاوی» پس از پایان تحصیلات متوسطه، جهت طی مدارج عالی، وارد دانشکده دارالعلوم دانشگاه «الازهر» مصر شده و موفق به اخذ گواهینامه لیسانس در رشته آموزش و پرورش گردید.

وی بنا به دعوت تعداد زیادی از کشورهای اروپائی، آسیایی و آفریقایی جهت قرائت قران کریم مسافرت نموده و با اساتیدی همچون «عبدالباسط » ، «مصطفی غلوش» و «عبدالحکم» و بسیاری از قرّاء ممتاز همسفر بوده است.

********************************************************************************************************************

130112020756237206

 

استادشحّات محمد انور :

استاد «شحات انور» در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی در روستای «کَفَرُالوَزیر» در مرکز «میت غمر» در استان «دکحلیه» در مصر به دنیا آمد. در سه سالگی پدر خود را از دستداد و از آن موقع تحت تربیت دائی خود «شیخ حلمی محمد مصطفی» قرار گرفته و قرائت قرآن رافرا گفت. وی از سه سالگی شروع به حفظقرآن کرده و پس از شش سال کل قرآن را حفظ نمود واز ۹ سالگی به مدت ۳ سال متوالی نزد شیخ «علی سید احمد الفرغجی» و شیخ «حسین منصورز علم تجوید قرآن را فرا گرفت.

شیخ «شحات محمد انور» از ۱۲ سالگی قرائت قرآن کریم را در مجالس آغاز کرد و در حالیکه ۲۷ سال از عمرشمی گذشت بهقرائت قرآن در رادیو مصر پرداخت.

هنگامیکه مرحوماستاد «عبدالباسط» و مرحوم استاد «علی البناء» صدای او را از رادیو می شنوند (در سال ۱۳۵۸هجری شمسی) می گویند: «او می تواند در آینده از مشاهیر مصر شود» و بالاخره هم بنا به درخواست استاد مرحوم «عبدالباسط» که در آن زمان رئیس انجمن قرّاء مصر بود به عضویت هیئت رئیسه آن انجمن درامد و در این سمت به انجام وظیفه پرداخت.

 

****************************************************************************************************************************

104961_1imgragheb mostafa gholoosh-L

استاد راغب مصطفی غَلوَش :

استاد «راغب مصطفی غلوش» در روستای «برمه» مرکز «طنطاء» از توابع مصر بدنیا آمد. خانواده وی از قرّاء ممتاز کشور مصر بوده و پدرش نیز از قاریان ممتاز بود.

اساتید وی، مرحوم شیخ «عبدالقندی شرقاوی» مرحوم شیخ «ابراهیم طبلیحی» و مرحوم «ابراهیم سلّام» بوده اند. اما در سبک و روش، پیرو مرحوم استاد «مصطفی اسماعیل» میباشد.

وی از ۱۶ سالگی تلاوت خود را در محافل و مجالس آغاز کرد و در سن ۲۴ سالگی پس از اینکه از میان ۱۶۰ قاری برگزیده می شود وارد رادیو و تلویزیون شد که بنا به گفته خودش، در این سن، کمترین سن را در بین قاریان کشور مصر داشته است.

استاد غلوش می گوید: «من بحمدالله به بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای اروپایی، آسیایی و کشورهای آفریقایی سفر کرده و با بسیاری از اساتید قرآن از جمله مرحوم «خلیل الحصری» و مرحوم «مصطفی اسماعیل» و مرحوم «منشاوی» و مرحوم «نصرالدین طوبار» و استاد «محمد بسیونی» در این سفرها همسفر بودم. درمسافرتی که در کنار مرحوم «استاد طوبار» به کشورهای «فرانسه» ، «انگلستان» ، «آمریکا» و «کانادا» داشتم، در مراکز اسلامیاین کشورها تلاوت می کردیم و در یکی از این مجالس ۲۵ نفر از مسیحیان مسلمان شدند».

****************************************************************************************************************************

85880031173568604011305091200

استاد محمد احمد بسیونی :

استاد «محمد احمد بسیونی» در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی در کشور مصر به دنیا آمد. پدرش که حافظ و قاری قرآن می باشد به پیشنهاد یکی از دوستانش، او را از کودکی به محافل قرآنی برد و وی قرآن را تحت نظر پدرش در سن ۱۰ سالگی حفظ نمود.

پس از آموزش ابدایی وارد دانشگاه الازهر شد و تا سطح لیسانس در آن دانشگاه درس خواند و از دانشکده اصول دین در دانشگاه الازهر فارغ التحصیل شد و سپس در همان جا به تدریس علوم دینی همت گماشت.

استاد «بسیونی» از ۱۲ سالگی تلاوت قرآن را شروعنمود و در سن ۲۴ سالگی نیزوارد صدا و سیمای کشور مصر شد.

وی هم اکنون ، ضمن قرائت قرآن ، مدرس علوم دینی در دانشگاه الازهر می باشد.

 

*************************************************************************۸

Pictures-1

 

استاد سیّد متولّی عبدالعال :

تولد وی در خانواده ای متعهد و پای بند به مسائل عرفانی و دینی بود. مادرش به خاطر علاقه و ارادتی که نسبت به رجال صوفیه داشت، از همان آغاز نام «سیّد» راکه به یکی از عرفای بزرگ (سید احمد البدوی) متعلق بود بر وی نهاد تا او نیز جز در این راه گام ننهد. «متولی» هم ، نام پدر اوست.

استاد «متولی» در سن ۷ سالگی، سه جزء قرآن را حفظ نمود و پس از پنج یال در سن ۱۲ سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم گردید. پس از آن به آموختن احکام و قواعد تجوید و قرائت پرداخت و از همان ۱۲ سالگی بصورت جدی تلاوت قرآن را آغاز کرده و از اساتید قدیمی مانند «عبدالباسط» و «مصطفی اسماعیل» تقلید نمود و در سن ۱۳ سالگی طریقه و سبک خاصی در قرائت قرآن برای خود برگزید.

 

********************************************************************************************************************************

ادامه دارد………………..در حال انتقال مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.