بسم الله الرحمن الرحیم
محمدحسن حسین پور - کاشانیچهارشنبه - 3 ژوئن 2015

بعضی از خصوصیّات اخلاقی مرحوم استاد منشاوی رابشنوید !!!

انتقاد پذیری استاد منشاوی :

یکی از مستمعین قرائت های استاد منشاوی جهت انتقاد نزد ایشان آمد و پرسید یا شیخ چرا تکرار می خوانی ؟
استاد منشاوی آن مرد منتقد را در آغوش گرفتند و لبخند زدند.
از استاد منشاوی پرسیدند شما با وجود داشتن صدایی بسیار قوی از پرده های اوج در قرائت قرآن استفاده نمی کنید !!! چرا ؟
استاد در جواب آیه ۱۹ سوره مبارکه لقمان را تلاوت کردند که تفسیر این آیه بدین شرح است :
در رفتارت راه میانه را برگزین و آوازت را فرود آر ، زیرا ناخوش ترین بانگ ها بانگ خران است.
از استاد منشاوی پرسیدندچرا با وجود توانایی هایتان در قرائت قرآن ، از الحان و نغمات پیچیده با پرده های صوتی بالا استفاده نمی کنید ؟
استاد در جواب فرمودند : چقدر خوب است که مستمعین ، بیشتر جذب قرآن کریم شوند تا جذب یک قاری.

بزرگواری و بردباری استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی :

شایان ذکر است استاد منشاوی رسوا نکرد آن قاری را که همراه ایشان برای قرائت به یکی از شهرهای مصر رفت و هنگامیکه علاقه وافر مردم را به استاد منشاوی و بی تابی آنها برای شنیدن قرائتش را دید حسادت کرد . استاد منشاوی در جواب فرزندانش که از او می پرسیدند پدر ، چه کسی آن روز سیستم صوتی که شما با آن قرائت می کردید را با نیرنگ از کار انداخت تا ادّعا کند صدای شما بدون استفاده از سیستم صوتی ضعیف است آن چه کسی بود؟ استاد می فرمودند ( اِنَ الله یُحِبُ الصّابِریــــــــن. )
و خلاصه واقعه از این قرار شد که استاد منشاوی از جایگاه پایین آمدند و شروع به راه رقتن در میان حضّار کردند در حالیکه با صدای بسیار بلند قرآن تلاوت می کردند و همه حضّار با ایشان تکرار می کردند در صورتی که از قدرت صدای استاد منشاوی حیرت زده بودند.
و شایان ذکر است استاد منشاوی رسوا نکرد آن جاهلی را که به اصطلاح قاری بود و قصد مسموم کردن او را در یک مهمانی داشت. و هنگامیکه فرزندانش دائم از ایشان می پرسیدند پدر ، آنکسی که قصد مسموم کردن شما را داشت چه کسی بود؟ استاد منشاوی می فرمودند ( اِنَ الله حلیمٌ سَتّار )

احترام استاد منشاوی به سایر اساتید :

روزی استاد منشاوی در مراسمی به احترام اکبر القراء استاد مصطفی اسماعیل ، سوره مبارکه طارق را به سبک ایشان تلاوت کردند و این موجب شگفت زدگی و حیرت و در نهایت خوشحالی جمعیّت حاضر شد، استاد مصطفی اسماعیل از این موضوع با خبر شدند و راضی بودند ایشان هم متقابلا در مراسمی سوره مبارکه طارق را به سبک استاد منشاوی تلاوت کردند که در آن مراسم حضّار به شدت ایشان را تشویق می کردند.                   تهیه: حسینپور کاشانی

یک پاسخ به “از خصوصیّات اخلاقی مرحوم استاد محمد صدیق منشاوی”

  1. شهاب شایگان گفت:

    با سلام آیا فایل صوتی تلاوت استاد منشاوی از سوره طارق به سبک استاد مصطفی اسماعیل موجود است؟اگر موجود است لطفا به اشتراک بگذارید.با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.