بسم الله الرحمن الرحیم
سیدعباس واسعی کاشانیدوشنبه - 7 سپتامبر 2015

مرحله دوم دهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ به عنوان معتبرترین آزمون تخصصی در کاشان برگزار شد.

مرحله دوم دهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفّاظ قرآن کریم در حوزه امتحانی کاشان، سه‌شنبه دهم و چهارشنبه یازدهم شهریورماه با حضور ۹۵ حافظ قرآن کریم از کاشان و آران و بیدگل در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی کاشان برگزار شد.

در این آزمون، ۹۵ حافظ برتر از بین ۱۵۲ حافظ شرکت‌کننده در مرحله اول که با کسب نصاب امتیاز به این مرحله راه یافتند با حافظان قرآن کریم از سراسر کشور به رقابت پرداختند.

حوزه امتحانی کاشان تنها حوزه مستقل در بین شهرستان‌های استان اصفهان است،که ۵۵ حافظ قرآن کریم از شهرستان کاشان و ۴۰ حافظ از شهرستان آران و بیدگل در این حوزه مجوز حضور در این مرحله را کسب کرده و با متسابقین در کل کشور به رقابت پرداختند.

این آزمون در چهار رشته حفظ کل، ۲۰ جزء، ۱۰ جزء و ۵ جزء برگزار می‌شود، افزود: ۴۰ حافظ قرآن کریم در رشته حفظ کل، ۱۱ حافظ در رشته حفظ ۲۰ جزء، ۳۵ حافظ در رشته ۱۰ جزء و ۹ حافظ قرآن کریم در رشته پنج جزء از این دو شهرستان در این مرحله حضور دارند.

داوران این آزمون بایستی در دوره‌های داوری سازمان دارالقرآن الکریم شرکت کرده و گواهینامه مربوطه را اخذ کرده باشند.

شش ممتحن مجاز که پنج نفر از شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و یک نفر از اصفهان هستند، ارزیابی از حفاظ قرآن کریم را برعهده داشتند.

به منظور جلوگیری از اعمال سلیقه در امتیازدهی و پیشگیری از تضییع حق متسابقین، ممتحنین مجاز تنها داوری حسن حفظ را بر عهده دارند و فایل صوتی قرائت مذکور، به سازمان دارالقرآن الکریم کشور ارسال و آن نهاد به صورت متمرکز داوری صوت و لحن، تجوید و وقف و ابتداء کلیه شرکت‌کنندگان کشور را بر عهده دارد.

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدرک طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم تنها مدرک معتبر حفظ قرآن در کشور است که به حافظان قرآن اعطا می‌شود.

بر اساس قانون، مدارک طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی در پنج درجه در نظر گرفته شده است که درجه پنجم معادل دیپلم به حافظان ۱۰ جزء، درجه چهارم معادل فوق دیپلم به حافظان ۲۰ جزء، درجه سوم معادل لیسانس به حافظان کل قرآن، درجه دوم معادل فوق لیسانس به حافظان ممتاز و درجه یک معادل دکترا نیز به اساتید حفظ قرآن اعطا می‌شود.

تاکنون از کل کشور، «مجتبی بیابان‌پور آرانی» از شهرستان آران و بیدگل (حوزه امتحانی منطقه کاشان)، «شهریار پرهیزگار»، «سید محمدمهدی طباطبایی»، «سید مهدی فاطمیان»، «محمدمهدی بحرالعلوم»، «هاشم سلطانی‌نژاد»، «معصومه آگاهی» و «علی رجبی» توانسته‌اند عنوان رسمی و قانونی «استاد حفظ» قرآن کریم معادل مدرک تحصیلی دکترا را در جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص دهند.

طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم هر سال در چهار مرحله به همت سازمان دارالقرآن‌الکریم، نهاد قرآنی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود که دو مرحله از این آزمون ویژه شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در حوزه امتحانی کاشان انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.