بسم الله الرحمن الرحیم
سیدعباس واسعی کاشانیپنج‌شنبه - 21 مارس 2019

(کاشان سرزمین کهن)

 

منطقه جغرافیایی کاشان :

حوزه فرهنگی، جغرافیایی کاشان واقع در شمال اصفهان شامل شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و نطنز است که به مرکزیت کاشان ازدیرباز حوزه مشترک تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی داشته‌اند و اکنون نیز که به لحاظ تقسیمات کشوری از هم جدا می‌باشند. روابط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آنان همچون گذشته مستحکم است.

این منطقه از جنوب و غرب به کوه‌های کرکس با حدود ۳۹۰۰ متر ارتفاع و از جانب شمال و شرق به دشت کویر و دریاچه نمک با حدود ۷۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا و کوه‌های یخاب و لطیف با حدود ۲۳۰۰ متر ارتفاع محدود است. آران و بیدگل با ۹۱۲ متر پایین‌ترین و نطنز با ۱۳۷۲ متر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌ترین شهر منطقه هستند و ارتفاع کاشان از سطح دریا ۹۴۵ متر است.
کاشان با فاصله ۲۲۰ کیلومتر در جنوب تهران و با فاصله ۲۱۰ کیلومتری در شمال اصفهان در مسیر شاهراه مرکزی جنوب ـ شمال ایران قرار دارد که این موقعیت با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی شهر زمینه مناسبی برای توسعه آن از جهات فرهنگی، علمی و صنعتی فراهم آورده است. همچنان که امروز صدها کارخانه بزرگ در صنایع فولاد، ماشین‌سازی، نساجی، قالی‌بافی، کاشی‌سازی، صنایع فلزی و تولید عرقیات در کنار صنایع دستی و بویژه قالی‌بافی فعالیت صنعتی دارند.

کشاورزی نیز علی رغم کم آبی، کم و بیش رونق دارد و محصولات باغی عمدتاً در بخش کوهستانی و سبزیجات و صیفی‌جات و جو و گندم و پنبه و اخیراً پسته در دشت‌های شمالی به عمل می‌آید.

مراکز علمی، آموزشی و دانشگاهی همانند دانشگاه کاشان، دانشگاه علوم پزشکی و ده‌ها مرکز علمی آموزش عالی همراه با حوزه‌های علمیه دینی در کاشان فرهنگ و اقتصاد شهروندان را در دهه‌های اخیر تحت تأثیر خود قرار داده است.

گرچه کاشان به جهت صنعت فرش دستباف و تهیه عطر و گلاب شهرت جهانی دارد، اما با توجه به ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی و اقلیمی بویژه آثار تاریخی و تنوع اقلیمی در منطقه شمالی شامل آثار طبیعی و تاریخی شهرستان آران و بیدگل به ویژه دریاچه نمک، مرنجاب و بندریگ و طبیعت کاملاً متفاوت در منطقه کوهستانی در کنار جاذبه‌های تاریخی و آیینی و وجود آثار تاریخی در شهرهای منطقه بویژه شهر کاشان موقعیت مهمی برای صنعت گردشگری در منطقه فراهم آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.