بسم الله الرحمن الرحیم
djsaeedkhanدوشنبه - 9 فوریه 2015

مبتکر نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی» دارنده مقام نخست چندین جشنواره و مسابقه گفت: با وجود استقبال بالای مردمی از شیوه‌های نوین آموزش قرآن؛ سازمان‌های قرآنی به سراغ ما نمی‌آیند.
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، همزمان با نخستین دوره مسابقات قرآنی «تلاوت» و دومین دوره مسابقات قرآنی «تسنیم»  که از سوی سازمان دارالقرآن برگزار شد، آثار برتر دومین جشنواره محصولات قرآنی کشور نیز در پنج رشته «مصحف شریف»، «کتاب‌های آموزشی»، «کتاب‌های علوم قرآنی»، «نشریات مکتوب» و «رسانه‌های دیجیتال» مورد تقدیر قرار گرفتند که در بخش رسانه‌های دیجیتال، نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی» محصول مؤسسه نسیم فردوس قم با مدیریت علی‌اصغر شعاعی قاری بین‌المللی قرآن کریم موفق به کسب رتبه برتر شد.
مؤسسه نسیم فردوس مرکز تخصصی قرائت قرآن در استان قم است که از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از مهم‌ترین ثمرات آن تربیت قاریان نوجوان ممتاز است که برخی از آن‌ها از قاریان و مرتلان حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حائز رتبه‌های کشوری هستند.
اجرای طرح شناسایی و آموزش استعدادهای درخشان مقاطع ابتدایی و راهنمایی استان قم از سال ۱۳۸۴ به بعد در قالب مؤسسه قرآنی نسیم فردوس با همکاری اساتید قرآنی استان قم، ارائه و پیگیری طرح‌های کشوری از جمله سرباز مسجد، عروسی‌های مذهبی، احیای قرآنی شب عاشورا، تهیه نرم‌افزار آموزشی ویژه آموزش مقامات، تألیف کتاب صدای ماندگار، ارائه مقالات قرآنی همچون راهکارهای ترویج انس با قرآن کریم در میان اقشار مختلف جامعه از جمله سوابق فعالیت‌های قرآنی شعاعی مدیر این مؤسسه است.
این قاری بین‌المللی که در نخستین جشنواره ملی شیوه‎های نوین آموزش قرآن در اردیبهشت‌ماه سال جاری با ارائه شیوه نوین آموزش مقامات،  رتبه نخست را کسب کرد؛ درباره ویژگی شیوه نوین آموزش قرآن که در تهیه نرم‌افزار «نغمه‌های قرآن» نیز از آن بهره گرفته است، می‌گوید: مهم‌ترین ویژگی‌ این نرم‌افزار را می‌توان استفاده از شیوه آموزشی نوین، همراه با آسان بودن، سرعت بالای یادگیری، ایجاد انگیزه بالا در فراگیران، عدم محدودیت در تعداد شرکت‌کنندگان، ایجاد جو معنوی، به‌کارگیری اصول روانشناسی در جلسه، ایجاد هم‌زمان انس با قرآن و عترت و همچنین امکان اجرا در مراسم عمومی به ویژه مراسم سوگواری اهل‌‌بیت(ع) برشمرد.
نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی» جهت آموزش مقامات قرآنی با شیوه‌ای نوین و آسان تهیه شده است که در بخشی از آن روشی جدید جهت آموزش یک دقیقه‌ای تلفظ حروف و آموزش ساده تلاوت با استفاده از آواها و نیز آموزش مقامات قرآنی با شیوه‌ای کاملا جذاب همراه با مثال‌های متعدد از  مداحی، تواشیح، اذان، ترتیل و قرائت و در بخشی دیگر قرائات مجلسی و زیبای قاریان مشهور جهان ارائه شده است.
در ادامه، گفت‌وگوی فارس با علی اصغر شعاعی مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرآن هندوستان در سال ۱۳۸۶ و مبتکر نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی» تقدیم مخاطبان می‌شود؛
آقای شعاعی در ابتدا از خودتان بگویید.
علی اصغر شعاعی، متولد ۱۳۴۷ هجری شمسی در قم، دکترای علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی  و معاون  قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هستم که آموزش‌های اولیه قرآن را نزد اساتیدی هم‌چون «عباس رنجبر»، حجت‌الاسلام «محمدرضا شهیدی‌پور»، «محسن خدام‌حسینی»، «علی‌اکبر حنیفی»، «سیدمحسن موسوی‌ بلده»، «احمد حاجی‌شریف» و مرحوم «علی اربابی» گذراندم.
آموزش قرآن باید همگام با پیشرفت جهان باشد
چه شد که به فکر ابداع روشی نوین در آموزش قرآن افتادید؟
در جهانی که روز به روز بر دامنه اطلاعات و فناوری افزوده می‌شود باید بر اساس توسعه دانش، سبک و روش‌های تدریس نیز تغییر کند تا بتوانیم در ابتدا جوانان را تشنه یادگیری معارف قرآن کریم و انس با این کتاب الهی کرده و در کنار آن از بهترین شیوه‌‌‌‌‌‌ها و برجسته‌ترین اساتید برای آموزش قرآن استفاده کنیم و همانطور که می‌دانیم مقدمه استفاده از بهر‌ه‌های معنوی و معارف والای قرآن، زیبا خواندن آن است بر همین اساس در این روش در کمترین زمان و با آسان‌ترین روش‌ها علاقه‌مندان قادر به تلاوت زیبای قرآن خواهند شد.
نرم‌افزار «نغمه‌های قرآنی» برای تمامی سنین قابل استفاده است
آیا شما در مؤسسه نسیم فردوس نیز از این شیوه استفاده کرده‌اید؟
بله من شیوه‌ای در آموزش قرآن کریم دارم که ۲۰ سال است آن را اجرا می‌کنم؛ در این شیوه ابتدا نمونه‌هایی از صلوات‌های قرآنی، مداحی و شعر فارسی برای فراگیران ارائه شده و هم‌خوانی صورت می‌گیرد سپس با استفاده از اشعار فارسی و گاهی اعداد و پخش نمونه‌هایی از مشاهیر قرآنی جهان اسلام در زمینه‌های مختلف همچون قرائت، ترتیل، تواشیح و اذان اقدام به آموزش می‌کنیم.
در این شیوه که با استقبال عموم مردم روبرو شده و در مقاطع، سنین و سطوح مختلف قابل اجرا است مقامات قرآنی با استفاده از دانسته‌های قبلی قرآن‌پژوهان از مداحی، سروده‌های فارسی و تواشیح‌های معروف و با کمک آواها و با سبکی بدیع و آسان آموزش داده می‌شود و در مواردی صحبت استاد در حین تدریس نیز در همان مقام است که باعث ایجاد فضایی مناسب برای یادگیری آن مقام می‌شود.
درباره ویژگی‌های این شیوه بیشتر توضیح دهید.
از آنجا که شروع آموزش مقامات در این شیوه بر اساس دانسته‌های قبلی قرآن‌پژوهان است، برای نمونه برای آموزش دستگاه حجاز، موسیقی فیلم محمدرسول‌الله(ص) و مداحی و صلوات‌های قرآنی مربوطه پخش و توضیح داده می‌شود، از این رو قرآن‌پژوهان به راحتی آماده یادگیری مقام‌ها می‌شوند.
شیوه تدریس نوین قرآن باعث جذب نوجوانان و جوانان به یادگیری مبانی الهی می‌شود
یکی دیگر از مهم‌ترین نکات این شیوه در کنار استماع نمونه‌ها، قرائت و اجرا است، از این رو در طول برگزاری هر کلاس شنوندگان در حال خواندن همراهی خواهند بود. همچنین در این شیوه که استاد پس از شروع آموزش با همان مقام صحبت می‌کند، تمام شنوندگان در ابتدا متعجب شده و سپس در فضای مقام قرار می‌گیرند به ‌گونه‌ای که برخی اوقات دانش‌آموزان ترغیب می‌شوند تا سؤالات خود را در مورد مقام حجاز، با لحن حجاز از استاد بپرسند؛ معمولاً یادگیری در این شیوه نیاز به زمان بسیار کوتاهی دارد زیرا مقدمات شیوه آموزشی و نحوه تدریس به ‌گونه‌ای است که قرآن‌پژوه احساس می‌کند همه چیز را می‌داند و تنها توجه و مرور مطالب و استماع تلاوت لازم است و با توجه به انگیزه بالای ایجاد شده به سرعت مطالب را یاد می‌گیرد به همین جهت در اکثر موارد قرآن‌پژوهان پس از یادگیری یک مقام، شوقی غیر قابل وصف برای یادگیری سایر مقامات پیدا می‌کنند به طوری که در بیشتر سفرهای من به نقاط مختلف کشور پس از اجرای یک ساعت برنامه، حاضران خواهان افزایش زمان آموزش می‌شدند؛ به یاد دارم در سفری به شیراز قرار شد یک ساعت اجرا و آموزش داشته باشم اما این یک ساعت به بیش از ۱۰ ساعت  مستمر افزایش یافت.
علاوه بر این، عدم محدودیت در تعداد شرکت‌کنندگان نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این شیوه است چرا که می‌توان تعداد زیادی از قرآن‌پژوهان را بدون افت در کیفیت آموزش داد، همچنین در این شیوه مقدمات آموزش یعنی تواشیح، صلوات‌های قرآنی و مداحی و نیز موارد آموزشی یعنی اذان، ترتیل و قرائت باعث ایجاد تنوع می‌شود و چون آموزش مقامات در این شیوه متکی بر دانسته‌های قبلی شاگردان در زمینه الحان است یادگیری آسان‌تر به نظر می‌رسد.
رسیدن به این موفقیت حاصل شاگردی در محضر استاد «حنیفی» است
نخستین بار آموزش مقامات را کجا و چگونه اجرا کردید؟
در سال ۱۳۷۰ پس از بهره‌مندی از محضر اساتیدی همچون استاد «علی اکبر حنیفی»، برای نخستین بار در جمع محدودی از قاریان استان قم مقامات قرآنی را آموزش دادم. از آن به بعد نیز به صورت مستمر در مساجد مختلف استان قم، جلسه قرائت داشته‌ام و هم‌اکنون نیز در صحن حرم مطهر حضرت معصومه(س) مباحث صوت و لحن را با شیوه‌ای جدید برای مخاطبان سطوح مختلف اجرا می‌کنم و معتقدم که می‌توان سطوح بالای آموزش مقامات از جمله ترکیب مقامات و نیز ردیف‌های تلاوت را نیز با شیوه‌ای ساده آموزش داد.
افرادی که بخواهند با این روش آموزش ببینند باید چه مهارت‌هایی داشته باشند؟
نقش اصلی در آموزش این شیوه را قرآن‌آموز بر عهده دارد که با تمرین مستمر و نیز استماع دقیق نمونه‌ها و قرائت اساتید پیشرفت می‌کند و والدین آنها نیز نقش تشویقی دارند اما پیش‌نیازهای یادگیری قرآن به این شیوه آشنایی با روخوانی و روان‌خوانی و نیز تجوید و قرائت به‌ عنوان مقدمه مبحث آموزش مقامات است که البته بیشتر مردم ایران با توجه به این که با الحان فارسی و گاهی عربی آشنا هستند آمادگی لازم برای یادگیری این شیوه را دارند.
در انتها اگر صحبتی دارید بفرمایید.
در کشور ما اساتید قرآن برجسته‌ای وجود دارند که گاهی از شیوه‌های آموزشی نوین و کارآمدی بهره می‌برند اما متاسفانه شناسایی نشده‌‌اند و گاهی به علت بها ندادن و عدم اعتماد به نفس از شیوه خود دست برداشته‌اند؛ بر همین اساس تشویق کردن و حمایت مادی و معنوی از پدیدآورندگان شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم نقش مؤثری در ارتقای آموزش سطح قرآن و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در کشور خواهد داشت و آخرین جمله این که  جای بسی تاسف است که با وجود کسب موفقیت‌های متعدد در جشنواره‌های کشوری روش تدریس (رتبه اول جشنواره کشوری روش تدریس قرآن کریم سال ۸۴ و  دو رتبه در جشنواره‌های سال جاری) و تربیت شاگردان زیادی با این روش و همچنین ارائه نرم‌افزار و روش یادشده به نهادها و سازمان‌های فرهنگی و قرآنی هنوز استقبالی از سوی آن‌ها صورت نگرفته که این امر بیانگر مظلومیت صاحبان شیوهای نوین و اساتید آموزش قرآن کریم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.