بسم الله الرحمن الرحیم
djsaeedkhanدوشنبه - 9 فوریه 2015

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، ضمن تشریح برنامه‌های هجدهمین دوره مسابقات کشوری «همخوانی، مدیحه‌سرایی، اذان و ابتهال» از رقابت بیش از ۵۰۰ نفر از تاریخ نهم تا شانزدهم اردیبهشت‌ماه به میزبانی آبادان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری هجدهمین دوره مسابقات کشوری «همخوانی، مدیحه‌سرایی، اذان و ابتهال»، امروز، یکشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه با حضور ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در محل این سازمان برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست عنوان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با مطالعات میدانی در سطح جهان اسلام، مسابقات ملی و بین‌المللی قرآنی را تدارک می‌بیند که می‌توان گفت با کیفیت‌ترین رقابت‌ها در این عرصه است و این افتخار را دارد که از سال ۱۳۶۱، نخستین مسابقات ملی قرآن را در کشور اجرا کرده است.
شرکت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مسابقات کشوری قرآن
یاراحمدی بیان کرد: این مسابقات همواره با رشد کمی و کیفی همراه بوده است به طوریکه در سال گذشته مجموعا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن شرکت کردند که مرحله نهایی آن در اسفندماه سال گذشته به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.
وی ضمن اشاره به برگزاری مسابقات همخوانی، مدیحه‌سرایی، اذان و ابتهال گفت: هجدهمین مسابقات همخوانی، مدیحه‌سرایی، اذان و ابتهال کشور، از نهم تا شانزدهم اردیبهشت ماه به میزبانی آبادان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌شود که مجموعا ۵۱۰ نفر در آن شرکت می‌کنند.
۹ اردیبهشت؛ برپایی آئین افتتاحیه
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در بخش آقایان نهم اردیبهشت‌ماه مراسم افتتاحیه این رقابت‌ها برگزار می‌شود که روزهای دهم و یازدهم مسابقات در رشته همخوانی و مدیحه‌سرایی دنبال می‌شود و جمعه، فینال رشته مدیحه‌سرایی است. اختتامیه رقابت‌ها در سینما نفت آبادان برپا می‌شود. شنبه، سیزدهم اردیبهشت‌ماه نیز بانوان در رشته ابتهال  و مدیحه‌سرایی رقابت می‌کنند و دوشنبه، چهاردهم نیز فینال و اختتامیه برگزار می‌شود. همچنین در بخش بانوان رشته اذان برگزار نمی‌شود.
وی توضیح داد: در بخش آقایان ۴۰ گروه منتخب از ۳۱ استان، ۳۵ نفر از مبتهلان و ۳۲ نفر موذن به این مرحله راه یافتند. به خاطر فشردگی رقابت‌ها و بالابودن درخواست‌ها، از برخی از استان‌ها دو گروه اعزام شد. در بخش آقایان نیز هفت گروه که در مسابقات دوره قبل، به مرحله نهایی راه یافته بودند، به صورت مستقیم در مرحله نهایی امسال حضور دارند.
یاراحمدی تصریح کرد: در بخش بانوان ۲۹ گروه تواشیح و ۲۷ نفر مبتهل حضور دارند که می‌توان گفت در بخش آقایان ۳۱۰ نفر و در بخش بانوان ۲۰۰ نفر در این مرحله حاضر شدند. گروه‌های تواشیح، ۶ نفره است و بهترین داوران ملی و بین‌المللی کشورمان عهده‌دار قضاوت بر این رقابت‌ها هستند.
تلفیق داوران بومی و کشوری
وی اظهار کرد: این نخستین باری است که این مسابقات خارج از مرکز استان برگزار می‌شود و به میزبانی آبادان است. ما در طول دو سال گذشته، ترکیبی از داوران بومی و داوران مرکز را برای قضاوت این مسابقات تدارک دیدیم که تجربه خوب و موفقی در این زمینه بود که باعث شد اعتراض‌ها را کاهش یابد.
اسامی هیئت داوران
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در بخش داوران اساتیدی همچون احمد لیایی، رحیم خاکی، مهدی دغاغله، غلامرضا شاه‌میوه، سیدعباس انجام، هادی آرزم، اسماعیل مومن‌ثانی، سیدکریم موسوی، حسن حکیم‌باشی و در بخش بانوان نافذکلام، صحاف، جعفری‌خواه، الوندی و نیاورانی عهده‌دار قضاوت این دوره از مسابقات هستند.
تلاش برای اعزام تمامی اعضای برترین گروه تواشیح به حج
وی تصریح کرد: گروه‌های برتر این مسابقات به حج تمتع، حج عمره، ماموریت‌های قرآنی سازمان فرهنگ و ارتباطات و … اعزام می‌شوند. البته در سال گذشته تلاش کردیم که تمامی شش‌ نفر گروه تواشیح به حج تمتع اعزام شوند، اما از طرف سازمان حج و زیارت فقط ۵ نفر از آنها سهمیه حج را در قالب کاروان قرآنی دریافت کردند.
حضور شرکت‌کنندگان در کنار یاد‌مان‌های شهدا و مناطق عملیاتی
یاراحمدی افزود: برنامه بازدید از مناطق جنگی و قدمگاه‌های شهدا، اجرای برنامه محفل انس توسط طه نعمانی، قاری بین‌المللی مصری، برگزاری نمایشگاه قرآنی و … از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در حاشیه این رقابت‌ها است. سفر اخیر مقام معظم رهبری به مناطق جنگی جنوب در ایام تعطیلات عید نوروز، حاکی از لزوم و اهتمام ما به بازدید از این مناطق مقدس و نیاز ما به زنده نگه داشتن یاد شهدا است.
وی گفت: درخواست میزبانی این دوره از مسابقات کشوری «همخوانی، مدیحه‌سرایی، اذان و ابتهال» از سوی آبادان مطرح شد و با بررسی ظرفیت‌های زیاد این شهرستان و همکاری نهادها و سازمان‌ها میزبانی به آبادان واگذار شد. توجه به  مقوله شهادت و دفاع مقدس در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال فرهنگی و مدیریت جهادی نامیده شده است، باعث تمایز این دوره از مسابقات خواهد شد.
برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح کیفی مسابقات در مرحله استانی
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سئوال خبرنگار ایکنا مبنی بر توجه بیشتر به ساماندهی رقابت‌های این مسابقات و انتخاب داوران در مراحل قبل از کشوری عنوان کرد: ما با همکاری کارشناسان و پیشکسوتان این عرصه، آیین‌نامه مشترکی را برای ارتقای سطح کیفی مسابقات در مراحل استانی طراحی کردیم که باعث شد ۱۴ استان از جمله استان خراسان رضوی بتواند سطح بالایی از رقابت‌های استانی را اجرا کند. همچنین همیشه ناظرانی از طرف ما برای نظارت بر بخش فنی و شیوه داوری‌ها در هیئت‌های داوری حضور دارند. پیش از این دوره‌های آموزشی ویژه داوری نیز برگزار شده است.
وی همچنین علت انتخاب شهرستان آبادان برای برگزاری این دوره از مسابقات را درخواست میزبانی از طرف مسئولان این شهر بیان کرد و تصریح کرد که ظرفیت‌های لازم برای برپایی یک مسابقات سراسری در این شهر دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.