بسم الله الرحمن الرحیم
djsaeedkhanدوشنبه - 9 فوریه 2015

در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، شیعه و سنی با یکدیگر نماز مشترک اقامه کردند، در آن زمان یکی از شرکت‌کنندگان یمنی به‌عنوان امام جماعت جلو ایستاد و دیگر متسابقان شیعه و سنی پشت سرش قامت بستند.

به گزارش تنغیم به نقل از ایکنا ، علم‌الدین عبدالله یوف، نماینده جمهوری آذربایجان در رشته قرائت به روش «حفص از عاصم» پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلماندر مصاحبه ای ضمن بیان این مطلب، خود را این گونه معرفی کرد: در مقطع دکترای رشته زبان عربی دانشگاه «اولوداغ» ترکیه مشغول تحصیل هستم و در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در اصفهان شرکت کردم، امسال برای دومین‌بار حضور در این رویداد بین‌المللی را تجربه می‌کنم.
وی افزود: در مدرسه ایرانیان جمهوری آذربایجان تحصیل کرده‌ام و چندین‌بار در مسابقات قرآن در رشته‌های قرائت و حفظ قرآن شرکت کرده‌ام و تجربیاتی در این زمینه دارم.
مسابقات در سطح عالی برگزار می‌شود
علم‌الدین عبدالله یوف با ارزیابی روند مسابقات تصریح کرد: این مسابقات از نظر شرکت‌کنندگان، سازماندهی برنامه‌ها و کمیته داوری در سطح عالی برگزار می‌شود و من هرچند در نخستین دوره رقابت‌ها مقامی کسب نکردم، اما این حضور تجربه ارزشمندی برای من بود و از برگزارکنندگان تشکر و قدردانی می‌کنم.
عبدالله ‌یوف با اشاره به نقش مسابقات در انس‌گرفتن جوانان با قرآن یادآور شد: جوانانی از کشورهای عربی و غیرعربی و اروپایی و از مذاهب مختلف در این مسابقات شرکت می‌کنند که همه دانشجو و آینده‌سازان کشورشان هستند و در آینده وارد فعالیت‌های اجتماعی خواهند شد و پس از بازگشت به کشورهایشان، تجربیاتشان در زمینه مسابقات را به مردم و علاقمندان در این کشورها منتقل می‌کنند.
آشنایی با مذاهب مختلف در مسابقات
وی بیان کرد: این مسابقات، تعامل دانشجویان با یکدیگر و آشنایی آنان با مذاهب مختلف را در پی خواهد داشت و سبب می‌شود که کسانی که تصوراتی غلط نسبت به شیعیان دارند، تصوراتشان اصلاح شود.
این قاری آذربایجانی با یادآوری نماز جماعت مشترک شیعه و سنی در نخستین دوره رقابت‌ها آن را بهترین خاطره‌اش از این مسابقات عنوان و تأکید کرد: در این دوره شرکت‌کنندگان شیعه و سنی با یکدیگر نماز مشترک اقامه کردند؛ یکی از شرکت‌کنندگان از یمن که اهل تسنن بود به عنوان امام جماعت جلوی صف ایستاد و دیگر متسابقان شیعه و سنی کشورهای مختلف نیز پشت سرش ایستاده و به وی اقتدا کردند و نماز خواندند، امام جماعت از این حرکت شیعیان تعجب کرد و جالب این که در روزهای آینده خودش به میان شیعیان آمده و با ما یکی شده و نماز می‌خواند.
نماز جماعت شیعه و سنی در مسابقات؛ نماد وحدت مسلمانان
علم‌الدین عبدالله یوف تصریح کرد: کسانی که در این نماز جماعت شرکت کردند، بعدها با بازگشت به کشورشان از این واقعه سخن گفته و آن را برای افکار عمومی بازگو می‌کردند؛ واقعه‌ای که نماد وحدت شیعیان و اهل تسنن و در حفظ وحدت و یکپارچگی آنان مؤثر بود.
عبدالله یوف تصریح کرد: برخی شرکت‌کنندگان در مسابقات تصوری غلط درباره شیعیان داشتند و در روزهای نخست، نماز مشترک شیعه و سنی نمی‌خواندند، اما به مرور با دیدن رفتار شیعیان تصوراتشان اصلاح شد و به جمع نمازگزاران شیعه پیوستند.
ضرورت درنظرگرفتن سفرهای زیارتی برای شرکت‌کنندگان
وی پیشنهاداتی برای اجرا در حاشیه رقابت‌ها ارائه داد و درنظرگرفتن سفرهای زیارتی برای شرکت‌کنندگان را از مهم‌ترین این برنامه‌ها دانست و گفت: من زمانی که برای نخستین‌بار در این مسابقات شرکت کردم، فکر می‌کردم به سفرهای زیارتی قم و مشهد مقدس هم مشرف می‌شویم، اما این گونه نشد و من اصرار داشتم که حتما به زیارت امام رضا(ع) در مشهد مقدس بروم، نتیجه اصرارهایم سفری سه روزه به مشهد و زیارت امام هشتم(ع) برای نخستین‌بار بود.
این قاری آذربایجانی ادامه داد: در بین اهل تسنن نیز کسانی هستند که مشتاق چنین سفرهایی باشند، بنابراین در نظرگرفتن سفرهای زیارتی برای شرکت‌کنندگان اعم از شیعه و سنی اقدامی مناسب و کاری مثبت است که باید در حاشیه رقابت‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
کم‌رنگ شدن اختلاف‌نظرها با افزودن رشته تفسیر
وی در ادامه افزودن رشته تفسیر به مسابقات را یک ضرورت برشمرد و تأکید کرد: بیشتر اشکالات و اختلاف‌نظرهای بین مذاهب از تفاسیر متفاوت نشئت می‌گیرد، بنابراین می‌توان با افزودن رشته تفسیر به مسابقات، کتاب‌های تفسیر مختلف شیعه و سنی را به‌عنوان منبع در نظر گرفت؛ مسئله‌ای که سبب می‌شود، اهل تسنن تفاسیر شیعی را بخوانند و شیعیان نیز با تفاسیر اهل تسنن آشنا شوند و اختلاف‌نظرها برطرف شود.
تعامل دانشجویان؛ مهم‌ترین شاخصه مسابقات
علم عبدالله یوف تعامل بین جوانان دانشجو را مهم‌ترین شاخصه رقابت‌ها عنوان و تصریح کرد: محیط مسابقات برای تعامل این گروه بسیار مناسب و عالی بود، شرکت‌کنندگان در کنار یکدیگر از اماکن تاریخی و دینی ایران بازدید می‌کردند، من در این رقابت‌ها با یکی از دانشجویان ترکیه‌ای آشنا شدم که این آشنایی تا به امروز ادامه دارد.
وی در پایان از همه برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تشکر و ابراز امیدواری کرد که در دیگر کشورها همچون جمهوری آذربایجان نیز چنین رقابت‌هایی برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.