بسم الله الرحمن الرحیم
djsaeedkhanدوشنبه - 9 فوریه 2015

رحمانی با بیان اینکه اگر در مسابقات قرآن بعد آموزشی را جدا کنیم، هدف اصلی خود را از دست می‌دهد، گفت: باید بخش مهمی از فضای مسابقات، زمینه‌سازی لازم برای آموزش متسابقان باشد.سعید رحمانی، عضو شورای عالی قرآن و داور وقف و ابتدا سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان فارس در حاشیه برگزاری این مسابقات در گفت‌وگویی، گفت: اگر در مسابقات قرآن، بعد آموزشی را گرفته و جدا کنیم، هدف اصلی خود را از دست می‌دهد.

یکی از دغدغه‌های مسئولان مسابقات، زمینه‌‌سازی برای آموزش متسابقان باشد
وی افزود: مسئولان برگزاری مسابقات وقتی در تمام رده‌ها زحمت کشیده، برنامه‌ریزی دارند و دقت و مدیریت و دغدغه قرآنی دارند، باید یکی از این دغدغه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای این باشد که بخش مهمی از فضای مسابقات، زمینه‌سازی لازم برای آموزش متسابقان باشد.
رحمانی با بیان اینکه این آموزش می‌تواند در سه بخش قبل، حین و بعد از برگزاری مسابقات بگنجد، گفت: ابعاد آموزشی یعنی در هر رده و رشته‌ای این تحلیل‌های جزئی با یک تحلیل کلی به قاری منتقل شود که قاری نهایت فارغ از اینکه چه مقامی آورده است، در یک کلاس آموزشی بالایی قرار گیرد و احساس کند حتی اگر در مسابقه‌ای رتبه نیاورده اما آموزشی که حین، قبل و بعد از مسابقه به او داده شده است، می‌تواند او را در یک کلاس و ارتقای بالاتری قرار دهد.

آموزش در مسابقات قرآن بسیار کم‌رنگ شده است
عضو شورای عالی قرآن اظهار کرد: این مسئله بسیار مهم است که متأسفانه ما در مسابقات یا نمی‌بینیم یا خیلی کمرنگ در نظر می‌گیریم که این مسئله نیز علت‌های مختلفی دارد؛ گاهی اوقات از سوی متسابقان جدی گرفته نمی‌شود و گاهی نیز از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران مسابقات جدی گرفته نمی‌شود و یا اینکه مسائل دیگری در مسابقات می‌آید و پررنگ می‌شود و این مسئله را کم‌رنگ می‌کند.

لزوم پررنگ‌ کردن بعد آموزش و تحلیل مسابقات
وی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم در تمام مسابقات اعم از مسابقات اوقاف و سایر مسابقات، این بعد آموزشی و تحلیلی را پررنگ‌تر کنیم، گفت: البته در سال‌های اخیر بحمد الهی کارهای خوبی هم در جهت حرکت به این سمت شده است اما هنوز کافی نیست.
رحمانی اضافه کرد: زمانی که در این مسابقات داوری می‌کنیم می‌بینیم غلطی که یک قاری دو سال پیش آن را خوانده است،‌ امسال هم تکرار می‌کند و شاید دو سال بعد هم این غلط را دوباره بخواند، لذا به نظر می‌آید در یک جای کار ما ایراد دارد و باید اصلاح شود.

کارگاه‌های آموزشی با برنامه مدون بین مسابقات برگزار شود
داور مسابقات قرآن با تأکید بر اینکه باید حتماً بین مسابقات، کارگاه‌های آموزشی با برنامه مدون برگزار شود، افزود: ممکن است داور آن لحظه خسته شود و نتواند اشکالات را به متسابقان منتقل کند اما باید یک جایی از مسابقه به‌طور علمی، دقیق و برنامه‌ریزی شده، طراحی شود که اشکالات متسابقان و مسیر حرکت پیشرفت آن‌ها به سمت جاده قرآن را پر از موفقیت ترسیم کند.
وی همچنین، بر لزوم پرهیز از اولویت دادن به رتبه از سوی متسابقان تأکید کرد و گفت: اینکه در مسابقه اول، دوم یا عود شده این هدف دوم است و باید این برای متسابقان جا بیفتد که مسابقه آموزش آن‌ها و موجب ارتقایشان می‌شود و در این راستا مقام هم می‌توان آورد اما اکنون رنگ مقام آوردن، پررنگتر و قوی است اما بعد آموزشی خیلی کمرنگ‌تر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.