بسم الله الرحمن الرحیم
سیدعباس واسعی کاشانیشنبه - 31 اکتبر 2020

( وحدت از نگاه قرآن/ هفته وحدت فرصتی برای نزدیکی افکار شیعه و سنی به هم است )

 

ربیع‌الاول به قول اهل سنت سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) است و از نظر شیعه نیز ۱۷ ربیع‌الاول تاریخ ولادت پیامبر اکرم(ص) است لذا این فرصت ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول که به نام هفته وحدت نام‌گذاری شده است فرصت مناسبی برای نزدیک کردن افکار شیعه و سنی به هم است.

 

یکى از عوامل پیشرفت ملت‌ها و رمز پیروزى آنان، پیوند و اتحاد بوده است، خداوند متعال در آیه ۱۳ سوره حجرات در رابطه با لزوم وحدت فرموده است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ اى مردم! ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏تردید خداوند داناى آگاه است».

همچنین، در آیه۱۰۳ آل‌عمران در این رابطه امده است: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت‏ خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان [یکدیگر] بودید پس میان دل‌هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید این‌گونه خداوند نشانه‏‌هاى خود را براى شما روشن مى‏‌کند باشد که شما راه یابید».

همچنین، در آیه یازدهم سوره حجرات  آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن یَکُنَّ خَیْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ اى کسانى‌که ایمان آورده‏‌اید نباید قومى قوم دیگر را ریشخند کند شاید آنها از این‌ها بهتر باشند و نباید زنانى زنان [دیگر] را [ریشخند کنند] شاید آنها از این‌ها بهتر باشند و از یکدیگر عیب مگیرید و به همدیگر لقب‌هاى زشت مدهید چه ناپسندیده است نام زشت پس از ایمان و هر که توبه نکرد آنان خود ستمکارند».

همچنین، خداوند متعال در آیه ۶۵ سوره انعام فرموده است: «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ کَیْفَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ؛ بگو او تواناست که از بالاى سرتان یا از زیر پاهایتان عذابى بر شما بفرستد یا شما را گروه گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضى از شما را به بعضى [دیگر] بچشاند بنگر چگونه آیات [خود] را گوناگون بیان مى‏کنیم باشد که آنان بفهمند».

راه‌های ایجاد وحدت

از جمله راهکارهای ایجاد وحدت می‌توان از مواردی مانند توجه به نقاط مشترک، چنگ زدن به ریسمان الهی، مراجعه به سنت پیامبراکرم(ص)، مراجعه به اهل‌بیت()ع)، امر به معروف و نهی از منکر، مراعات حقوق برادری، اصلاح ذات‌البین و برنامه‌های عبادی نام برد.

اهمیت وحدت از دیدگاه روایات

در حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) در رابطه با وحدت آمده است: «مسلمان برادر مسلمان است، هرگز به او ستم نمی‌کند، دست از یاریش برنمی‌دارد، و او را در برابر حوادث تنها نمی‌گذارد».

همچنین، در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرموده است: «دو برادر دینی همانند دو دستند که هر کدام دیگری را می‌شوید»، از دیدگاه پیامبر(ص)، تعصبات نژادی و گرایش‌های نامعقول و تند و افراطی نسبت به زبان و قوم و ملیت خویش، یکی از بزرگ‌ترین موانع اتحاد مسلمانان محسوب می‌شود.

همچنین، امام علی(ع) در حدیثی در رابطه با وحدت می‌فرماید: به شهادت تاریخ، امیرالمومنین(ع) بزرگ پرچمدار وحدت و انسجام میان مسلمانان و جامعه اسلامی بودند. ایشان، بارها در دوران حکومتشان رسماً اعلام کردند که «نقد حکومت و حتی مخالفت با آن پذیرفتی است، اما تا آن جا که اتحاد ملی شکسته نشود و کسی حق ندارد موجب ناامیدی جامعه شود».

امام علی(ع) نه تنها در زمان حکومت، بلکه قبل از حکومت هم، این وحدت را حفظ نمودند، بعضی مراجعه می‌کردند تا به خیال خود حضرت را علیه حکومت تحریک کنند، اما ایشان می‌فرمودند: در این که من انتقاد جدی نسبت به حکومت دارم، اما بدانید در بین امت پیامبر (ص) هیچ کس بیشتر از من به وحدت و الفت این امت دل نبسته است».

آن حضرت همچنین فرمودند: «به خدا سوگند، آن‌ها که دست از یاری یکدیگر بردارند، قطعاً شکست خواهند خورد.»

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «مؤمن برادر مؤمن است، و همگی به منزله اعضاء یک پیکرند، که اگر عضوی از آن به درد آید، دیگر عضوها را نماند قرار، و ارواح همگی آن‌ها از روح واحدی گرفته شده» و در حدیث دیگری از همان امام(ع) می‌خوانیم «مؤمن برادر مؤمن است و به منزله چشم او را راهنمای او است. هرگز به او خیانت نمی‌کند، و ستم روا نمی دارد، با او غش و تقلب نمی‌کند، و هر وعده‌ای را به دهد تخلف نخواهد کرد».

بنابراین وحدت و همدلی، و اتحاد و برادری، عامل اقتدار از اسلام و مسلمین در برابر کفر و نفاق است و اختلاف و جدایی، نفاق و دورویی، آفت بزرگ عزت و استقلال مسلمانان است.

 

اعتقاد به اصل و مبانی دین اسلام پیام هفته وحدت

 پیام هفته وحدت اعتقاد به اصل و مبانی دین مبین اسلام که منشور جاودانه آن قرآن است، منادی شعار وحدت وجود مقدس رسول اکرم(ص) است. همچنین، قرآن‌کریم با آیه «واعتصموا بحبل‌الله جمیعاً و لاتفرقوا» مسلمانان را به تمسک به وحدت فرا می‌خواند.

نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) با رسالت خود، جمعیت از هم‌گسیخته را جمع و با تقویت قوای اسلام به مقابله با شرک و کفر و بی‌عدالتی پرداخت و لذا پیام هفته وحدت انسجام بین مسلمین است که این وحدت منجر می‌شود به زنده نمودن هویت اسلامی و حریت انسانی و همچنین هوشیاری در قبال مسائل پیچیده دشمنان و شیاطینی که از اسلام کینه به دل دارند.

 عاملی که می‌تواند اتحاد و انسجام بین امت اسلامی را تقویت کند قرآن است، همچنین اعتقاد به مبانی و اصول دین اسلام نیز می‌تواند در تقویت وحدت بین جوامع اسلامی موثر باشد.

 پیروزی انقلاب اسلامی ایران مدیون وحدت بود اگر وحدت بین اقشار مختلف مردم و گروه‌های مبارز وجود نداشت پیروزی اتفاق نمی‌افتاد لذا ضرورت دارد از هرگونه تنش و مسائلی که بوی تفرقه می‌دهد جداً پرهیز شود.

دشمن به‌دنبال این است که بین صفوف مسلمین شکاف و رخنه ایجاد کند و این سیستم یکپارچه را از هم‌گسسته کند که بهترین عامل برای خنثی کردن توطئه و هدف دشمن این است که وحدت بین شیعه مستحکم و تقویت شود.

بهترین راه جهت حفظ وحدت ملت ایران که با نثار خون شهدا به‌دست آمده این است که همه در زیر چتر ولایت و پیرو ولایت‌فقیه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد "مجمع النور قرآن کریم کاشان" می باشد.